Optakt til Le Mans 2007 (Den 75. udgave af 24
Heures du Mans)
[
Indledning | Kvalifikation |
Løbet | Evaluering ]
Indledning
Arrrgghh! Et år uden Le Mans?
Det måtte jo komme på et tidspunkt. Men det måtte godt have
ventet et par år med at dukke op. Kort og godt skal jeg ikke til Le Mans i år.
Hermed brydes en stime på fem år i træk. Det har været fem fantastiske ture, som
alle har været unikke, men altid med den samme 'røde tråd' igennem. Dette skyldes
bl.a. de forskellige mennesker, der har været med i bilen, når turen er gået mod
det franske. Flere i det 'sædvanlige crew' er forhindret i at opleve årets
jubilæumsløb (75. udgave) live i Frankrig, mens andre tager afsted på egen hånd
og 'skaber deres egen tur' og deres egen måde at gøre det på. Som beskrevet
andetsteds her på siden, har vi altid en plan som vi nogenlunde følger for at tur
til Le Mans bliver perfekt, komplet og som vi nu engang synes den skal være. Dog
skal der ikke herske nogen som helst tvivl om, at jeg vil sidde klistret til
TV-skærmen i mange af løbets timer. På en måde bliver det måske også meget skægt
at se det i fjernsynet igen som jeg gjorde det så tit op gennem 1990'erne.
Det er første gang siden 2001 at det sker. Jeg har
naturligvis set optagelser af TV2's udsendelser hvert år jeg er hjemvendt fra Le
Mans, men det er alligevel noget andet. Forskellen kan illustreres ved en
fodboldkamp - det kan de fleste forholde sig til. Det er klart, at man ser fodbold bedre i
fjernsynet. Her har man overblikket, har mulighed for at zoome ind og se
sekvenser i langsom gengivelse mv. Ydermere findes der kommentatorer som burde være eksperter
på området og som sommetider leverer gode informationer, mens de andre gange blot er til gene.
Sådan er det vel i alle sportsgrene. På trods at disse åbentlyse fordele ved
fjernsynet er vigtige fodboldkampe jo altid udsolgt på rekordtid. En væsentlig årsag
til dette er stemningen - den opleves på ingen måde ligeså intens når man blot
er 'fjernseer' fremfor at stå midt i det hele; f.eks ved Dunlup broen ved solopgang
søndag morgen. Ja - solopgangen, den vil jeg savne. Det er efterhånden blevet en
tradition at jeg går rundt alene og ser solopgangen ved start/mål området. Dette
er indbegrebet af Le Mans stemningen. Det er helt stille og roligt, næsten ingen
mennesker på tribunerne og pitterne emmer af koncentration mens trætheden tager
til. At jeg ikke skal til Le Mans i år er blot et uheldigt sammenfald af mange begivenheder; ærgerligt?
Ja - helt klart, men vi skal nok vende tilbage.
For at kunne følge med så godt som muligt er jeg blevet
Le Mans Club 24 Web member. Hermed burde der være adgang til adskillige
yderligere services på
www.lemans.org under racet. Jeg vil teste dette, og muligvis komme med en
kommentar her på siden bagefter. Dette supperes med informationer fra Radio Le Mans. Nu hvor jeg
tænker over det, har jeg aldrig hørt denne radio kanal andre steder end i Le Mans. Det kan streames fra
www.radiolemans.com i en ganske acceptabel lydkvalitet. Det bringer den helt rigtige stemning ind i stuen; det
er de autentiske stemmer man husker fra de mange timers reportager: Gary, Paul,
Alyson, John m.fl. Det kan bestemt anbefales at tune ind og høre nyheder,
interviews og andre sjove historier, samt den gode rockmusik der spilles.
Men der køres jo stadig race...
...selvom jeg ikke er tilstede, og racet i år ser ud til at
blive ret spændende. Der har været tendens til, at Audi har været rimeligt
dominerende de seneste par år, hvor Pescarolo dog til tider har ydet kamp til
stregen. I år er et andet decideret fabriksteam i LMP1 klassen der skal
konkurrere med Audi og generalsejren. Dette er Peugeot, der, ligesom Audi, stiller
med dieselmotoriserede biler. Man skulle jo mene at de med deres Hdi maskiner har en god
ballast med i rygsækken til at erklære Audi krig i verdens fineste
sportsvognsløb. Peugeot'erne viste sig meget hurtige i pre-kvalifikationen for en lille
uges tid siden, hvor Audi blev distanceret med over 1 sekund. Som så ofte før er
nye biler typisk meget hurtige på Le Mans, mens stabiliteten somme tider kan
svigte. Audi tager dog udfordringen seriøst og stiller tilstart med tre R10'ere, mens Peugeot kommer
med to 908'ere i hvad de kalder deres 'læreår'. At stabilitet typisk er vigtigere end hastighed understreges
blot af Aston Martins DBR9 racer i GT1 klassen. Den har ligget til at
vinde i både 2005 og 2006 med blot 2-3 timer tilbage, og alligevel er der kommet 'grus
i maskinen' så GM's Corvette-team (Og dermed danske Jan Magnussen i Corvette #64) kunne træde op på
øverste trin af skamlen efter de 24 timer.
Af andre nyheder er, at Tom Kristensen er klar igen.
Han var jo udsat for en voldsomt crash på Hockenheim under et DTM løb i slutningen af april. Han har ikke
kørt løb i hele perioden, så Le Mans kvalifikationen onsdag og torsdag aften bliver det første som den snart
40-årige dansker får kørt på banen i år. Man kan naturligvis argumentere for, at Tom K med 10 tidligere deltagelser
har nok erfaring til blot at sætte sig i bilen og køre konstante omgangstider. I år er der bare sket det, at
banen er blevet ændret og gjort en anelse kortere. Vi har tidligere set ændringer af banelayoutet - sidste år
var der pitudkørslen samt Dunlop-chikanen den blev opbygget. I år er det svinget Tertre Rouge der leder ud til
Mulsanne langsiden, som er blevet 'åbnet' så det er hurtigere. Ifølge Emenuele Pirro tager han svinget 1 gear
højere end vanligt i Audi R10'eren. Det har jo også betydning for omgangstiderne. Selve banen er dog ikke det
eneste som 'har fået en overhaling'. Allerede i 2006 stod et nyt tilskuerområde klar ved hovedtribunen/pitterne.
Dette var en stod plads med storskærme og små træer, bænke osv. Der går rygter om at denne er blevet udviddet endnu mere.
Hvordan det står til med dette, står for mig hen i det uvisse. Alle de år jeg har gæstet Le Mans har der været
for få pit-garager således, at de små teams nærmest måtte nøjes med en ussel carport. Det burde der også være rettet
op på nu med ombygningen af hovedtribunen. Disse tilskuermæssige ombygninger er nogle, som jeg har læst om på
forskellige sites, men har ikke kunnet få det verificeret via billeder. Skal man afsted, er det dog værd lige
at notere sig...
Som altid i Le Mans er der mange 'kampe i kampen' gundet de
mange klasser, og Danmark er igen i år pænt repræsenteret. Følgende oversigt
viser danskerne i årets Le Mans.
Information om de danske kørere |
Kører |
Bil model |
Start nr. |
Medkørere |
Klasse |
Tom Kristensen |
Audi R10 TDI |
2 |
R. Capello/A. McNish |
LMP1 |
Casper Elgaard |
Aston Martin DBR9 |
008 |
C. Bouchut/F. Gollin |
GT1 |
Jan Magnussen |
Corvette C6.R |
63 |
J. O'Connell/R. Fellows |
GT1 |
Lars Erik Nielsen |
Porsche 911 GT3 RSR (997) |
93 |
P. Ehret/A. Simonsen |
GT2 |
Allan Simonsen |
Porsche 911 GT3 RSR (997) |
93 |
L. E. Nielsen/P. Ehret |
GT2 |
Faktisk har alle plads i teams der kunne gå hen og vinde
deres klasse, så det ser bestemt positivt ud. En anden ting der kan påvirke
racet er, at vejrudsigten står til regnbyger lørdag - altså i løbets første
fase. I de interview jeg har haft mulighed for at høre på Radio Le Mans har alle
kommenteret deres specifikke bilers køreegenskaber i regnvejr. Specielt Emanuele
Pirro var positiv, da den gamle Audi R8'er kunne være 'giftig' i regnvejr - den
nye R10'er skulle være langt mere medgørlig.
Jeg må jo tage TV-transmissionen som en oplevelse i år og
vende stærkt tilbage i år 2008. To år uden at være tilstede i Frankrig er en
yderst ubehagelig tanke. Dette var blot en lille optakt og appetitvækker, men jeg
vil naturligvis også kommentere på løbet så snart der er noget at berette om...
Martin K/12. juni 2007
Kvalifikation
Der blev kørt kvalifikation Onsdag d. 13. juni 2007 og Torsdag d. 14. juni 2007. Begge dage
fra kl. 19:00 til 21:00 og 22:00 til 24:00. Der var længe problemer med hæftige regnbyger over Le Mans under
kvalifikationen første del, og de hurtige racere kørte alt andet end imponerende tider. Tom Kristensen
imponerede dog ved at køre hurtigste tid i regnvejret i Audi R10 TDI #2. Pole position tiden bølger imellem
Peugeot 908 Hdi FAP og Audi R10 TDI. Kvalikationen stoppes grundet en Lamborghini crasher voldsomt og der må
bruges over en halv time på oprydningsarbejdet. Det røde flag bliver vist - race stoppet. Den kommer ikke ud
og køre igen. En total genopbygning er nødvendig. Peugeot har 2 biler med i årets race, mens Audi stiller til
start med 3. Længe ser det ud til, at Peugeot kommer til løbe med Pole samt 2. position - indtil der kun er
et kvater tilbage af onsdagens kvalifikationsrunde. Allan McNish i Audi R10 TDI #2 kommer i pit og får
qualifyers på (meget bløde slicks der typisk holder under 5-6 omgange, men tilgengæld er super hurtige så
længe de varer). Og det er det helt rigtige tidspunkt de kommer på. Skotten er flyvende over 3-4 omgange sætter
han hurjtigste tid, og bryder til sidst 3:26-barrieren. Dermed har Audi Pole efterfulgt at to Peugeot'er.
Det får Peugeot til at reagere, og på sidste omgang af kvalifikationen sætter franske Stephane Sarrazin en
tid der er 0.572 sek hurtigere end Alan McNish's. Alt i alt en super-spændende kvalifikation - dog i et lidt
kort tidsinterval grundet at banen kun var rigtig tør i et kvarters tid.
Dagen efter, torsdag, er der kvalifikationsrunde igen. Her
er vejret dog totalt umuligt - det øser ned fra start til slut. Ingen hurtige tider bliver sat denne aften.
Alle kører minimum 30 sek langsommere end onsdag, og flere teams vælger at pakke sammen relativt tidligt for
at kunne få en god nats søvn inden løbet. Det endelige kvalifiktionsresultat kan ses på
lemans.org
Jeg fulgte kvalifikationen via
Radio Le Mans og som Club 24 Web member, da
Motors TV så vidt jeg fandt ud af var de eneste som sendte selve kvalifikatinen. Men jeg må sige at ovenstående
kombination så sandelig var ganske udemærket. Som Club 24 Web member får man mulighed for at følge
tidernes udvikling opstillet i en overskuelig tabelform; denne opdateres hvert 30 sekund. Hvis man ikke er
Club 24 Web member opdateres tabellen hvert 4 minut. Bare dét gør, at de lidt over 12€ er godt
givet ud. Derudover er der webcam, som bliver opdateret hvert 10. sekund. Jeg må sige, at jeg har haft en god
oplevelse af denne service, og vil ikke stå tilbage for at anbefale det hvis folk gerne vil have oplysningerne
leveret lidt hurtigere. Når Radio Le Mans samtidig lukkes ind i stuen med de karakteristiske stemmer - ja, så
bliver det bare ikke bedre med mindre man er til stede i Frankrig.
Martin K/15. juni 2007
Løbet
Løbet blev afviklet Lørdag d. 16. juni 2007 kl. 15:00 - Søndag d. 17. juni 2007 kl. 15:00.
Som kvalifikationen dikterede startede Peugeot 908 Hdi FAP #8 i pole position med Audi R10 TDI #2 i anden
position. Imidlertid starter Peugeot'en rigtig skidt om Rinaldo Capello kan smutte indenom i Dunlop-chikanen,
og fører dermed allerede på første omgang. Som det var tilfældet med kvalifikationen, voldede det skiftende
vejr meget store problemer for alle teams. Store vandmængder væltede ned i korte intervaller, hvilket gjorde
det svært at vælge dæk. Banen ved Le Mans er så stor, at det sagtens kan regne det ene sted mens det er solskin
et andet. Flere uheld sker, og der er safety car ude ved flere lejligheder. Inden for de de første 3 timer er
må racerne køre bag safety car'en i godt halvanden time. Tom Kristensens Audi #2 vælger på et vigtigt tidspunkt
at gå på intermediates (en mellemting mellem regnvejrsdæk og slicks). Imens får Audi #3 problemer med
Mike Rockenfeller ved roret. I et stort crash i det nye Tertre Rouge sving, smadre bagenden på Audi R10 TDI'eren
totalt. Ærgerligt, bilen havde kun kørt lidt over 1 time. Rockenfeller forsøger i over en time at få gjort
bilen i stand til at humpe tilbage til pitten mens resten af feltet cirkulerer bag safety car. Det lader sig dog
ikke gøre, og Audi #3 må se sig udgået. Det kører dog længe rigtig godt for danskerne - og specielt for Tom
Kristensen som aftenen igennem blot kan udbygge sit forespring.
første år fabriks audier udgår - kører/mekanikerfejl
tertre rouge 2 stykker før - nu et stykke
garager - 9 stk.
3 lamper - positioner
Evaluering
Løbet afvikles i den kommende weekend: Lørdag d. 16. juni
2007 kl. 15:00 - Søndag d. 17. juni 2007 kl. 15:00. |