Site Index

» Tag selv til Le Mans
» Hvad er Le Mans?
» Historien bag løbet
» Banens design
» Rejsebeskrivelser fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » Rejsen 'uden for sæsonen'
» Billeder fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » 2006
  » 2008
» Optakt
  » 2007
  » 2014
  » 2015
  » 2016
  » 2017
  » 2018
  » 2019
  » 2022
» Statistik
  » Alle Le Mans vindere
  » Diverse statistikker
» Film
  » Le Mans (1971)
  » 24 Hours (2003)
» Links
» Om LEMANSarea.dk
 

Le Mans Info

Testdag: Søn d. 4. juni 2023
Race: Lør d. 10. juni 2023
Antal dage til Le Mans start:
Kommende udgave nr.: 91
 

Årets Le Mans plakat

Den officielle plakat - www.lemans.org
Kilde: www.lemans.org
 

Site Info

Version: 4.1
Dato:
Opdateret: Tors d. 8. juni 2023
W3 validering: HTML 4.01
Browser vindue:
Opløsning:
 

Optakt til Le Mans 2022 (Den 90. udgave af 24 Heures du Mans)

Lør 27. august 2022
I år skete der noget banebrydende. Jeg var tilbage i Frankrig til 2022-udgaven af 24-timers løbet i Le Mans efter 14 års fravær! Jeg havde lidt tanker før afrejsen, om det nu kunne blive ligeså fedt som ved de tidligere lejligheder - man kan jo nå at bygge det rimeligt meget op på 14 år. Men det skuffede ikke! Med få justeringer, som man må forvente over tid, lignede det meste sig selv; fra campingpladser til aktiviteterne på og udenfor banen og de fantastiske kommentatorer fra Radio Le Mans, som man føler man kender lidt personligt efter at have lyttet til dem i 20 år - dog uden at det er tilfældet. Der var ej heller rykket noget med stemningen og magien ved stedet. Det blev en fantastisk tur hvor alt synes at gå op i en højere enhed.

Toyota vandt igen. For femte gang, og uden rigtig konkurrence. Bevares, Glickenhaus og Alpine var da med i den største klasse, men der var aldrig rigtig tvivl om resultatet. Det betyder, at det nu kun er Porsche, Audi, Ferrari, Jaguar og Bentley der ligger over dem på bilfabrikanternes sejrsliste. Som jeg har nævnt før, under jeg dem bestemt denne stime af sejre efter så mange imponerende og vedholdende indsatser siden deres første deltagelse 1985, som ikke medførte et besøg på øverste ting på sejrsskamlen før 2018. Men det varer nok ikke ved - eller, Toyota skal nok kæmpe lidt mere for det, for i 2024 og 2025 har mange store bilfabrikker meldt deres ankomst i den (nye) store klasse - LMH (Le Mans Hybercar)/LMDh (Le Mans Daytona hybrid): Ferrari, Cadillac, Peugeot og Porsche.

For de flestes vedkommende er det bilmærker med en en flot historik på Le Mans - Cadillac undtaget. Jeg mindes kun jammerlige og skuffende indsatser fra 2000-2002 udgaverne - interessant er det dog hvad de kan denne gang. Spændende bliver det også hvad der kommer til at ske rundt om løbet næste år, da det jo vil være 100 års jubilæet for det første løb i 1923. Meget er sket på den tekniske front i de sidste 100 år, men passionen, stemningen og magien er helt sikkert den samme. Jeg glæder mig!

Eksterne links
- fiawec.com
2022 Le Mans Results

Til sidens top

 

© Copyright 2001-2023 ▫ Alt materiale, billeder såvel som tekst, på LEMANSarea.dk er beskyttet af Copyright.