Hvad er Le Mans?
Hvad er Le Mans? Det spørgsmål kunne lyde meget naturligt her i Danmark, for her er det
ikke et normalt samtaleemne, eftersom det kun afholdes én gang om året. Der
er nok ikke mange der beskæftiger sig med det
mere end dette. Med undtagelse af de såkaldte
'Le Mans-nørder'. Det er et fænomen der er dukket op gennem de seneste år i
dansk sprogbrug, og det lader til at flere og flere har set lyset!
Men tilbage til Le Mans. Hvad er det dog for noget?!? Mange vil
forbinde dette navn med en lille by i Frankrig - hvilket det også er, men Le
Mans står for meget mere end det! Det er det vildeste motorløb er
køres på hele motorsportssæsonen - så simpelt er det.
Det afvikles hvert år i Frankrig i
byen Le Mans, ca. 200 km syd-vest for Paris, den 3. weekend i juni. Det
spændende ved Le Mans er historien,
og
det er utroligt, at traditionen stadig holdes i
hævd. Løbet blev kørt første gang i 1923, og har efterhånden været afholdt
74 gange. Det rigtigt spændende ved løbet er, at der køres i 24 timer.
Det stiller store krav til vogne og kørere. Det typiske er, at 3 kørere
deler en bil, eftersom én kører
aldrig ville kunne gennemføre sådan et løb alene. Bilerne adskiller også fra
nutidens forestillinger om hurtige
racervogne, hvor formel 1 er noget mange sammensætter med fart. Bilerne i Le Mans er
derimod sportsvogne, der også ser noget mere stabile og robuste ud, end de spinkle
formel-racere. Formel 1 har dog i den senere tid
udviklet meget med hensyn til ydelsen på deres motorer. I Le Mans er der et
regulativ der bestemmer hvor meget effekt der må lokkes ud
af en motor. Derfor vil
Formel 1'erne altid være hurtigere. Men prøv at sætte en Formel 1'er til at
køre løb i 6 timer mod en Le Mans racer og se hvem der kommer først!
Le Mans er unikt. En faktor man ikke ser andre steder i et 24-timers løb er,
at det kun er ca. 40% af banen, der er permanent motorbane. Resten er offentlig vej, der
bliver spæret af til netop denne begivenhed. Den næsten 5 kilometer lange Mulsanne-langside er faktisk 'Route Nationale 138' resten af året.
Det vil sige, at man ikke kan teste på banen før pre-kvalifikationen, sidst i april. Det
er en weekend, hvor man ser hvilke biler der er hurtige nok til at deltage. Hvert år er
der tilmeldt ca. 65-70 biler til pre-kvalifikationen. Men kun ca. 45-50 får lov at komme
til start på den 13,650 km lange bane. Mange vogne har tit problemer ved pre-kvalifikationen, da de måske aldrig har været på banen før.
I ugen op til løbet, sker der altid en
masse i Le Mans. Det hænger sammen med, at små 200.000 tilskuere indfinder sig, på de
omkringliggende campingpladser eller hoteller. Derudover kan man rigtigt komme i
nærkontakt med bilerne, ved den tekniske kontrol på torvet i selve Le Mans.
Hvis det ikke kan nås har man altid muligheden til den gratis pitwalk om
fredagen.
Man benytter
altid det samme program:
Ugedag |
Begivenhed |
Mandag |
Teknisk kontrol på torvet i Le Mans |
Tirsdag |
Teknisk kontrol på torvet i Le Mans |
Onsdag |
Træning & kvalifikation |
Torsdag |
Træning & kvalifikation |
Fredag |
Parade - her bliver alle kørerne kørt
rundt i gamle vinderbiler |
Lørdag |
Klokken 16:00 startes løbet |
Søndag |
Klokken 16:00 flages løbet af |
Denne hjemmeside er oprettet for, at videregive
nogle af de informationer jeg selv tilegnet mig ved at læse i bøger oa., samt
at fortælle om de oplevelser jeg har haft på mine rejser til Le Mans...
|