Site Index

» Tag selv til Le Mans
» Hvad er Le Mans?
» Historien bag løbet
» Banens design
» Rejsebeskrivelser fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » Rejsen 'uden for sæsonen'
» Billeder fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » 2006
  » 2008
» Optakt
  » 2007
  » 2014
  » 2015
  » 2016
  » 2017
» Statistik
  » Alle Le Mans vindere
  » Diverse statistikker
» Le Mans filmen fra 1971
» Le Mans filmen fra 2003
» Links
» Om LEMANSarea.dk
 

Le Mans Info

2018 testdag: Søn d. 3. juni 2018
2018 race: Lør d. 16. juni 2018
Antal dage til Le Mans start:
Kommende udgave nr.: 86
 

Årets Le Mans plakat

Den officielle plakat - www.lemans.org
Kilde: www.lemans.org
 

Site Info

Version: 4.1
Dato:
Opdateret: Fre d. 15. juni 2018
W3 validering: HTML 4.01
Browser vindue:
Opløsning:
 

Le Mans filmen fra 1971

[ Indledning | Plottet bag filmen | Konklusion | Data ]

 

Indledning
Der er lavet film om så meget, men selv om ikke så mange tror det, er der faktisk også lavet film om Le Mans - faktisk to! Og selvom den første har nogle år på bagen, er den bestemt ikke noget at kimse af - den er faktisk god. Når man så samtidigt tænker på, at filmen blev produceret i 1971, bliver indtrykket blot endnu bedre! Der blev lavet optagelser i 2002 til en ny Le Mans film, og der kan også læses en anmeldelse af denne her på LEMANSarea.dk. Den gamle Le Mans film, kan man stadig hive ned fra hylden og glæde sig over. Det er den daværende hersker af bilfilm, Steve McQueen, der spiller hovedrollen, og rygter siger endda, at han selv kørte bilerne i samtlige film han medvirkede i. Plottet i filmen er grundlæggende ganske simpelt. Det foregår i 1970, året efter Jacky Ickx vandt sin første sejr. Det er samtidig det første år hvor der ikke skal løbes over banen, for derefter at starte vognen og komme fra start. Her bliver kørerne spændt fast i deres respektive biler allerede inden starten. Dog startes der stadig skråt, og ikke på en decideret startgrid, som der ses i dag. Der er heller ingen opvarmningsomgang eller flyvende start. Det er lige på og hårdt.

Til sidens top


Plottet bag filmen
Michael Delaney, spillet af Steve McQueen, kommer som kaptajn på Gulf-teamets Porsche 917K til Le Mans for at vinde. Ingen tvivl om det. Og som man så ofte ser det i motorsport, er der kun to teams, der er reelle bejlere til det års Le Mans trofæ - Porsche og Ferrari. Der er dermed langt op til en kamp med de store - titanernes kamp. Michael Delaneys største konkurrent - Erich Stahler - befinder sig netop det år i en Ferrari F512, hvilket bevirker at spændingen allerede dér intensiveres. Starten går, og allerede her blot et kvarter inde i filmen, bemærker man de mange effekter der er benyttet til netop at skabe den spændende og specielle stemning, der ligger om Le Mans som en tåge i race-weekenden. Man hører bl.a. kørernes puls stige, når de sidder fastspændt i bilen, og sekunderne tikker mod klokken 16. Til sidst overtager lyden af pulsen alt andet, og selve filmen befinder sig i en slags trance, og vågner først op igen, ved knaldet fra de startende motorer: Le Mans er i gang - og hvilken start. Før starten prædiker speakeren ved banen om løbets regler mv. Under løbet fungerer han som en slags fortæller, og jeg synes det er en enorm sofistikeret måde, at implementere en sådan fortæller, eftersom han kan sætte alle ind i reglerne for Le Mans, inden selve løbet begynder. Derved er alle seere på samme plan når løbet begynder, og ingen kan derfor sige at filmen kun henvender sig til entusiaster. 

Som Le Mans anno 2001 kan man heller ikke slippe for regnen. Den siler faktisk ned, over store dele af banen, og hvilke scener de gode producere har fået ud af det! Man ser klip med vogne der drifter rundt i kurverne - dels på grund af regn, og dels på grund af den lave downforce som vognene dengang kørte med. Nu om dage skifter man jo vinger efter vejret, men det kunne ikke lige lade sig gøre på fortidens hurtigløbere.

Det er klart, at filmen er bygget op omkring Michael Delaney, og man derfor også for det meste hans vogn, når det er hans stints der køres. Til gengæld får man så cockpit-billeder for alle pengene, og man fornemmer tydeligt kørernes arbejdsplads, ligesom der synes at være uanede kameravinker - lækkert! Da mørket falder over Le Mans, følger man også de udenomsaktiviteter der foregår sammen med løbet. Man får nogle små kik rundt omkring på campingpladserne hvor der grilles hist og her. De obligatoriske tivoli skal da heller ikke glemmes. Her får man også en fremragende stemningsbeskrivelse.

Men ikke alle klarer sig lige heldigt igennem den regnvåde morgen på Le Mans - heller ikke Michael Delaney, der ved hjælp er et splitsekunds uopmærksomhed kører af banen mellem Mulsanne Corner og Indianapolis. Derved er hans Le Mans færdigt for denne gang, men hvad værre er, Ferrari F512 med nummer 7 flyver ind over et hegn/halmballe og eksploderer, mens chaufføren efter al sandsynlighed må lade livet for denne begivenhed. Derved holder filmen en distance, og bliver derfor ikke en grænseløs hyldest til racet, men man husker også at bevare de mere menneskelige værdier, samt benene på jorden. Dette er Ferrari-kørerens synderknuste kæreste et levende symbol på! Hertil er filmen ganske realistisk, men hvad der videre sker, er næppe noget der normalt kan forekomme. Der sker imidlertid det, at både Ferrari nummer 8 og Porsche nummer 21 begge bliver kaldt i pit kun otte minutter og to omgange før de ternede flag skal svinges. Der er åbenbart tale om et såkaldt "splash 'n dash" inden de sidste omgange. Der skal ydermere skiftes kører, blot for at køre to omgange - urealistisk. Johan Ritter skal netop til at sætte sig på plads, da Michael Delaney bliver hentet. Han skal overtage Ritters plads og køre 'flat out', som manageren siger. Dette kan dog godt forekomme, se blot på John Nielsens sejr i 1990. Her blev Eliseo Salazar også skiftet ud. Tough luck...
Da begge køre er på plads i deres respektive vogne, sætter begge ud. Porschen har så vidt vides problemer med et baghjulsophæng, mens Ferrarien har tændingsproblemer. Dette står på så længe, at tredjepladsen får overhalet de to førende. Herefter går den vilde jagt over de sidste to omgange, og det er bestemt ikke kedeligt selvom, selvom det måske ikke ville forekomme i virkelighedens Le Mans. Førstepladsen skifter ejer en hel del gange, men vinderen findes til sidst med hvad der må blive den mindste margin nogensinde.

Til sidens top


Konklusion
Alt i alt er det en alletiders film omkring Le Mans. Selvom der er lavet en langt nyere film, når den slet ikke denne klassikers niveau, og Steve McQueen's film er stadig den bedste der er lavet. Høj realisme, gode kameravinkler, fantastisk stemningsopbygning samt en god historie, gør denne film til den ypperste inden for motorsportsfilm. Den skal klart ses!


Data
Her har vi så filmens tekniske data. Som det ses, er mange af de mennesker der var med til at lave denne film ikke til mere, hvorfor det kan være sært at skabe netop den stemning som denne film gør. Kun Steve McQueen kunne spille de seriøse roller i de fantastiske bilfilm han var med i. Det siges faktisk, at Steve McQueen selv var så vild med denne film, at da filmselskabet var ved at gå konkurs, og ikke ville kunne lave filmen færdig, opgav McQueen sin løn for at få filmen ud i biograferne. Ud over Le Mans var der bl.a. filmen Bulitt, hvor McQueen også selv kører bilerne. I denne film er en meget bemærkelsesværdig biljagt på ca. 10 minutter gennem gaderne i San Francisco. Jeg husker selve filmen som dræbende kedelig, men biljagten skal ses!

 

Teknisk data
Total spilletid: 108 minutter
Oprindelse:  USA
Farve eller sort/hvid:  Farve
Studie:  National General
Produktion: Solar & Panavision
Årstal: 1971
Instruktør: Lee H. Katzin
Forfatter: Harry Kleiner
-
Credits
Ledende Producer: Robert E. Relyea
Producer: Jack N. Reddish
Ledende fotografer: Robert B. Hauser
Rene Guissart Jr.
Klipning: Donald W. Ernst
John Woodcock
Ghislaine Des Jonqueres
Musik: Michel Legrand
Plakatdesign mv.: Philip Abramson
Nikita Knatz
Kostumedesign: Ray Summers
Effekter: Sass Bedig
Makeup: Emile Lavigne
Rolleliste
Steve McQueen Michael Delaney
Siegfried Rauch Erich Stahler
Elga Andersen Lisa Belgetti
Ronald Leigh-Hunt David Townsend
Fred Haltiner Johann Ritter
Luc Merenda Claude Aurac
Christopher Waite Larry Wilson
Louise Edlind Anna Ritter
Angelo Infanti Lugo Abratte
Jean-Claude Bercq Paul Jacques Dion
Michele Scalera Vito Scalise
Gino Cassani Loretto Fuselli
Alfred Bell Tommy Hopkins
Carlo Cecchi Paolo Scandenza
Richard Rudiger Bruno Frohm
Hal Hamilton Chris Barnett
Jonathan Williams Jonathan Burton
Peter Parten Peter Wiese
Conrad Pringle Tony Elkins
Erich Glavitza Josef Hauser
Peter Huber Max Kummel

Til sidens top

 

© Copyright 2001-2018 ▫ Alt materiale, billeder såvel som tekst, på LEMANSarea.dk er beskyttet af Copyright.