Rejsen til Le Mans 2003
Onsdag den 11. juni 2003 - Mandag den 16.
juni 2003
Så er vi der igen! På trods af mange
forhindringer angående eksamensdage kører vi atter en gang ind på en
campingplads 'inden for ringen'. Det var en stor oplevelse sidste år, så
forventningerne er høje. Både til hvordan løbet bliver, men ligeså meget
stemningen og vejret. Det er ret overskyet da vi endelig står på de 8 x 6
meter som vi i de næste 5 dage kan kalde vores lejr. Mine rejsekammerater er
i år Thomas, som også var med sidst, samt dennes far, der er ny mand på Le
Mans bølgen. Netop som
teltene er slået op, begynder de første små dryp at
lande omkring os. Jeg tænker straks på det herrens år 2001 hvor hele løbet
druknede i regn, og hvor folk hjemme ville tro man havde været til
mudderbrydning, hvis ikke de vidste bedre. Men heldet er med os. Vinden
fjerne skyerne og i løbet af formiddagen skinner solen fra en skyfri himmel.
Mens vi sidder foran vores telte begynder den ganske bestemte Le Mans'ske
stemning at brede sig. Det nærmet emmer fra campingpladsen, selvom alle
pladserne langt fra er optagede endnu. Det er helt tydeligt at det er
rigtige motorsports entusiaster vi har med at gøre her. Nogle vil sige fanatikere - og med lidt modvilje, må jeg nok placere mig selv i den sidste
kategori. Dette er løbet jeg ser frem til hele året, og stemningen stiger
hver gang et nyt team melder sig til start. Samtidig er det også en kæmpe
nedtur når det er færdigt - næsten ligegyldigt hvor fedt det har været. For
nu kan vi starte forfra med at vente. På den anden side set er det jo også
det der er med til at gøre Le Mans så specielt. Man vinder Le Mans for et
helt år af gangen, og ikke bare for 14 dage, som et hvert andet formel 1
løb.
Som vi sidder foran vores telt kommer vores genboer forbi. Det er en
hel stak englændere i hver deres Lotus Super 7, eller anden engelsk kit-car.
Man kan se de nyder det, præcis ligesom resten af de ca. 200.000 tilrejsende
tilskuere. Alle ved at året i år kan blive rekordernes år. Tom Kristensen er
kaptajn på Benley Exp Speed 8 #7. Bestemt en bil med vinderchancer, efter
Audi valgte at lukke deres fabriksteam og sælge bilerne til private teams.
Vinder Tom K i år, er han den første der har vundet 4 sejre i træk, og
ydermere er det blevet til 5 sejre i alt, hvilket bringer ham forbi store
navne som Henri Pescarolo og Yannick Dalmas, og op på siden af Derek Bell.
Men Tom har ikke vundet endnu selvom han på sensationel vis har sikret sig
pole-positioin med en tid på 3:32.
Vi sidder stadig ved vores telt da en Subaru Impreza WRX STi
passerer. Når man kommer fra et land som Danmark er det jo nærmest et
bilmekka dernede. Der er de mest sjældne biler du kan forestille dig, og de
bliver kørt af folk der holder af at køre dem som de skal køres. Ikke noget
med at pakke dem ind i vat i en garage. De får sq noget gas - og det er det
vi kan lide. For naturligvis kommer man fordi løbet interesserer een, men
man kommer i lige så høj grad på grund af stemningen udenom. Den er så
gribende som noget, og har man været på Le Mans een gang vil man gøre alt
for at komme igen. Det lyder som en gammel slidt kliché, men det er sådan
det forholder sig. Jeg har aldrig været et sted hvor folk er så flinke og
venlige. Du kan stille dig op at føre en samtale med hvem som helst (måske
lige med den undtagelse at de ikke taler fransk - for det gør jeg ikke).
Alle har den samme interesse, og alle er interesserede i at videregive
information om store kørere og legender. På samme måde forholder det sig ved
fredagens gratis pitwalk. Det er jo noget man i eksempelvis formel 1 skal
betale mange penge for, men på Le Mans er denne oplevelse tilgængelig for
alle der blot har en indgangsbillet til baneområdet. Man skulle umiddelbart
tro at der er enorme mængder mennesker, og det er umuligt at komme til at se
noget som helst. Men igen viser det sig, at blot man selv udviser lidt
tålmodighed og venlighed, kommer man til at se alt det man vil se. Og vil
man tage et billede, men ikke kan komme til, spørger man bare lige gutten
foran, om han har noget imod at rykke sig i 10 sekunder. Det er der ingen
der har, og pitwalken bliver altid afviklet stille og fredeligt. Som ekstra
bonus i år havde 'Audi Sport North America' en test af hvordan og hvor
hurtigt et køreskifte skulle foretages. Det var ganske interessant - E.
Pierro, J.J. Letho og S. Johansson kører denne Audi for Champion Racing. Men dette
var dog et sidespring...
Da klokken nærmer sig 18.00 om torsdagen begynder vi så småt at
bevæge også op til banen. Vores campingplads ligger som sagt 'inden for
ringen' og er placeret ved indgangen til Porsche-kurverne - campingpladsen
hedder i år Beauséjour. Sidste år boede
vi på boede vi på Karting Nord, og umiddelbart skulle man tro at en
campingplads var en campingplads, men sådan er det ikke! Det fandt jeg i
hvert fald ud af i år. Sidste år var der gang i den på alle tider af døgnet,
hvilket jo nok hang sammen med, at Karting Nord ligger tættere på
startområdet. Beauséjour ligger derimod lidt mere tilbagetrukket, og det er
faktisk ikke på alle officielle opgivelser af Le Mans campingpladser at
denne figurerer. Det betyder at der er meget stille og roligt, men slet ikke
uden stemning. Det er blot et andet og måske lidt ældre klientel der vælger
at overnatte her. Desuden skulle man dog i år gå et pænt stykke efter
badeforhold, men det må man tage med. Man skal være tilfreds med blot at
have en campingplads på Le Mans. Med 200.000 tilrejsende tilskuere er det
absolut ikke en selvfølgelighed, og man skal være meget tidligt ude for at
være sikker på en plads.
Men som sagt begynder vi at indtage vores pladser hvor vi også
opholdt os sidste år under den sidste kvalifikationsrunde - lige i udgangen
af Porsche-kurverne. Det er et godt sted, da vognene lige skal igennem en
S-kombination inden der skal accelereres op til Ford-chikanerne. Dermed kan
man lige anskue bilerne ordentligt når man ser dem første gang. Det er altid
noget specielt, og er det første gang i livet man ser sådan et fartmonster,
bliver man ganske enkelt overvældet. Jeg husker stadig min rejsekammerat
Thomas' første kommentar - 'Fuck den kom hurtigt!' For det gør de! De kommer
med klampen i bund fra Arnage og ved indgangen til det første sving
i Porsche-kurverne geares der en gang ned, og derefter fuld gas igen. Det
vil sige at bilerne kommer forbi med en hastighed af 200 til 220 km/t når de
skal igennem den sidste kurve. Porsche-kurverne er jo som bekendt et langt
stykke på banen. Denne sektion består af 5 sving - 3 venstresving og 2
højresving. Denne sektion er selvsagt meget vigtig hvis man vil gøre sig
forhåbninger om at vinde på Le Mans. Alle kan finde ud af at køre ligeud med
speederen i bund på vej ned af Mulsanne langsiden - men i Porsche-kurverne
bliver fårene virkeligt skilt ud fra bukkene.
Mens vi står og ser de forskellige vogne passere, får også
fornemmelsen af hvordan de forskellige biler lyder, og det kan faktisk
benyttes senere hen på weekenden. Når man har gået op og ned af racerne i
fire dage, kan man begynde at høre hvilken bil man har med at gøre længe før
man overhovedet kan se den. Der er meget stor forskel på lydene, selvom
ikke-indviede ikke skulle tro det. Man kan tydeligt høre om det er en
skrigende Judd V10, den buldrende Ford V8'er i Panoz'en eller den ustyrligt
afdæmpede og meget sunde Audi V8 med Bi-turbo. Da klokken nærmer sig 21 og
Lister Storm med nr. 20 officielt har trukket sig ud efter et crash lige før
Tertre Rouge, går vi tilbage til teltene. Der er en pause i kvalifikationen
til kl. 22. Resten af kval'en forløber uden de store overraskelser. Ingen
kan slå Tom's tid - heller ikke selvom Johnny Herbert bruger 7 sæt
kvalifikations dæk. Men vi er ved at være noget trætte efter at have kørt
hele natten, så vi vandrer hjem til lejren...
Fredag: Bliver også kaldt 'The long wait'.
Der sker ikke rigtigt noget på banen fra torsdag aften til warm-up'en lørdag
morgen. Men
til gengæld sker der så meget andet. Vi brugte tiden til at lade lidt op til
løbet, få købt lidt ind osv. Derefter skal man ned til Arnage og
Indianapolis, som jo er en del af banen som er åben for offentligheden, når der ikke køres
race på
den. Her kan man så sidde i rabatten og se de fedeste og mest sjældne biler
komme forbi. Det er helt fantastisk, og kan næsten ikke beskrives. Man ser
GT40'ere, E-typer, 911'ere og Ferrari'er i stor stil. Når dette er set,
passer det som regel lige med at man kan nå at komme forbi paraden i selve
Le Mans by. Sidste år var jeg noget skuffet over den, da jeg havde fået
fortalt at det skulle være en enorm oplevelse. Må hang det også sammen med
at der ikke var så godt styr på det sidste år. Det var een stor
menneskemængde, nogle biler kunne ikke køre, og i starten havde vi generelt
dårlige pladser. Men når man nu er dernede, kan man ligeså godt suge så
mange oplevelser til sig. Derfor tog vi atter i år forbi torvet og
katedralen i Le Mans. Og jeg blev sq overrasket. Det var helt sikkert et i
orden arrangement. Vi havde super pladser på første parket. Der var 100%
styr på sagerne fra arrangørernes side - det var en parade af format. Til
forskel fra sidste år var der afspærringer over alt - hvilket også gjorde
sig gældende ude ved baneområdet. Man havde ikke helt så meget frihed som
sidste år, og nogle af de video'er vi fik optaget sidst, er nok svære at
komme til at skyde igen. Men selvom der er langt bedre styr på tingene i år,
er jeg alligevel lidt skuffet. Jeg havde regnet med at kunne få nogle
autografer på min Ferrari kasket, der efterhånden er fuldkommet udslidt
efter sidste års strabadser. Men da den første 'rigtige' Ferrari bliver
præsenteret, synes jeg nu alligevel at det skal prøves. Jeg hopper over
hegnet, og går over til ProDrive Ferrari 550 M #80's kørere. Jeg havde
egentlig regnet
med at blive stoppet på halvvejen, men det sker ikke. Jeg får mine
autografer af Davidson, Turner og Burt. Det er det fede ved Le Mans. Man har
nogle regler med sikkerhed osv. men man har alligevel lov til at have sådan
nogen øjeblikke. Der sker ikke i F1, det kan du være sikker på. Men efter at
have stået op i næsten 3 timer, finder vi bilen igen og kører hjem til
baneområdet. Her er der vild gang i den som der nu skal være en fredag
aften. Vi sidder derfor på campingpladsen og ser på fyrværkeri indtil vi
finder ud af at nu er det sq er blevet sent.
Lørdag den 14. juni 2003 er den store dag. Le
Mans starts dag - måske burde man overveje at kalde den L-dag eller Le Mans
lørdag, som den omtales herhjemme. Vi starter dagen med at køre ud for at
finde noget benzin, da vi jo skal køre rundt nede ved Mulsanne og Arnage den
kommende nat. Lige da vi kommer hjem, begynder regnen igen at styrte ned -
og denne gang er det ikke bare smådryp. Det plasker bare ned - fuldkomme
ubarmhjertigt. Igen falder tankerne hen på 1995 og 2001, hvor regnen
dominerede løbet, og hvor McLaren F1'eren fik store problemer pga. for svage
visker-motorer. Lidt slukørede bevæger vi os op til start/mål området.
Klokken er vel omkring halv to da vi er på plads på tribunen, der er
allerede mange mennesker på den gratis tribune lige over for pitten. Regnen
er næsten holdt op, og solen er ved at bryde frem. De flotte racere er kørt
frem og holder i den klassiske position op ad pitmuren, på skrå med næsen ud
mod banen. Kørerne bliver team efter team præsenteret, mens solen stadig får
mere og mere magt. Englænderne er også på plads på tribunen, og de kan i
sandhed ses og høres. Mellem 50.000 og 60.000 englændere er traditionen tro
på Le Mans. Men i år er der lige lidt flere end vanligt. Præcis ligesom man
så i slutningen af 1980'erne og starten af 1990'erne, da Jaguar havde deres
storhedstid med sejre i 1988 og 1990. Men Jaguar har jo lukket lidt ned for
deres engagement i rigtig motorsport.
De
kaster jo stadig en bunke penge efter formel 1, men som bekendt mener jeg
der er langt mere prestige i Le Mans. Nu er det imidlertid Bentley
englænderne er kommet for, og jeg skal love for at de får den opbakning, der
tilfalder dem. Der er lagt i ovnen til det store triumftog. Nu er solen
brudt helt igennem, og det er nærmest 30 grader. Alle har det mere end varmt
på hovedtribunen - men start tidspunktet nærmer sig også. Da klokken er ved
at være 15.30 ruller alle bilerne til de startpositioner de har tilkæmpet
sig under kvalifikationen. Alle er meget spændte - og det hele er et inferno
af lyd. Motorer blander sig med engelske stemmer der råber da Bentley #8
ruller forbi. Vi spejder alle ud mod højre - i horisonten burde der dukke de
klassiske jagerfly op, der skal 'male' det franske flag over himlen inden
starten. Ifølge de officielle programmer skulle 'Patrouille de France'
overflyve startområde kl. 15.51. Men til min store skuffelse, kom de aldrig.
15.54 starter alle motorer at bilerne begynder stille og roligt at cirkulere
bag jubilæumsversionen af Chevrolet Corvetten, der agerer pacecar i år.
Dette hænger naturligvis sammen med Corvettes 50-årige historie netop i år.
I de sidste par år har det jo være Cadillac Seville STS der har taget sig af
den tjans. Da racerne omsider for sneglet sig rundt efter pace-caren og
kommer op mod hovedtribunerne igen, er larmen infernalsk. Det tager ca. to
minutter før hele feltet har passeret, og har man en god plads på tribunen
kan man få rigtig meget ud af at stå
der.
Desuden er der en storskærm lige ved udgangen af Ford-chikanen, så det er
ingen sag at følge med. Rinaldo Capello har føringen da vi efter et par
timer begynder at vandre ned mod Porsche-kurverne. Det ses ganske tydeligt
at slaget skal stå mellem Audi og Bentley - men Bentley har klart overtaget.
Den japanske Audi fra 'Audi Sport Japan' med bl.a. Jan Magnussen gør det
rigtig godt og fører faktisk løbet i startfasen da Bentleyerne foretager
deres pit-stops. Audi'erne kan desuden køre een omgang længere end
Bentley'erne på eet stint. Til gengæld er Bentley'erne så sandelig en del
hurtigere ude på banen. Der er lagt i ovnen til et stort drama...
Men ved indgangen til Porsche-kurverne har man en rigtig godt
overblik over tingene - det eneste der mangler er faktisk en storskærm.
Bentley'erne holder stadig deres føring da det så småt er ved at blive
skumringstid og vi standser ved en pølsebod ved campingpladsen og køber
noget aftensmad. Denne mand er kører den bod arbejder fra 6 morgen til 2
nat, og der er gang i den hele tiden. Der kommer nogle penge i kassen. Et
pølsebrød der er dobbelt så lang som normalt, og med to pølser i koster 5 €.
Det kan man ikke være utilfreds med, når man er til sådan et gigantisk
arrangement. Efter maden sidder vi lige ved teltene og sunder os lidt inden
vi skal på udflugt i natten. Vi skal ned til Mulsanne Corner. Det står
stadig som eet af de klareste øjeblikke fra løbet i 2002. Man sidder på
skråningen med sine radioer, og alle er dybt koncentrerede om at lytte og
opfange stemningen og atmosfæren. Senere går vi lige et stykke længere op
mod Indianapolis. Man skal ikke meget mere en 50-100 meter ind i skoven for
at det hele bliver meget indelukket af alle træerne. Lyden bliver også en
anden, den runger mellem træerne. Man føler pludselig at man er lidt alene.
Det må kørerne jo også føle. Store mennesketomme strækninger, der følges af
sving og tribuner hvor der studeres, lyttes, festes. Da klokken nærmer sig
halv tre er vi alle ganske trætte, og vender hjem mod lejren. Jeg har det
ikke godt med at skulle gå i seng mens løbet er i gang. Det er jo dette jeg
har set frem til det meste af året. Men for at få noget ud af afslutningen,
må man gå i seng. Sådan må det være.
Jeg har gode erfaringer (fra 2002) med at se
solopgangen søndag morgen, og denne vil jeg ikke misse. Jeg sætter derfor
vækkeuret til 4:30, men jeg hører det ikke - vågner først 5:30. Men det er
da stadig lidt halvmørkt, og jeg smutter hurtigt i tøjet og går den lange
vej fra Porsche-kurverne op gennem Karting Nord camping videre indtil
bagsiden af pitten, under banen og over på den modsatte side. Lidt efter
står jeg og ser ind i DBA Zytek's pitbox. Det danske team har haft mange
problemer, men de har været hurtigere end alle andre i deres klasse når det
endeligt kørte. Jeg går lidt videre, op mod Dunlop-broen. Jeg vil gerne have
et billede af den lige når solen står op. Desværre er jeg lidt sen på den,
men nyder det alligevel. Der er ingen mennesker på dette tidspunkt, og det
er det der er det fascinerende. Folk ligger og sover på hovedtribunen i
soveposer, andre sidder og stirrer lige ud i luften mens de kæmper for at
holde sig vågne mens Radio Le Mans summer i baggrunden. Og ja, Radio Le
Mans. Denne kanal har jeg ikke omtalt endnu, men det er intet mindre end et
must at have en radio med. Man får så meget mere ud af det. Det bliver
fortalt på engelsk og fransk. Den engelske frekvens er 91.2 FM. De har folk
i pitten, Mulsanne Corner, Tertre Rouge - alle steder. De giver en virkeligt
følelsesladet og oprigtig fortælling af løbet. Præcis som det skal gøres -
ind imellem er der sjove og relevante interviews med kørerne. Og det er ikke
efter en halv time - det er lige når de kommer ud af bilen efter et stint. Bedre bliver det
ikke. Det er bestemt også med til at gøre Le Mans så tilskuervenligt som jeg
egentligt synes det er på trods af at banen kører igennem 3 forskellige
byer, og banen er 13,650 km lang.
Men i den kølige morgenluft er jeg næsten kommet op omkring
Dunlop-broen. Klokken er ikke så mange, så jeg går videre, og jeg kommer
faktisk næsten helt hen til
Tertre
Rouge. Solen er ved at få magt nu, og jeg går tilbage. Over broen og gennem
det store område bag pitten hvor man kan købe alle mulige mærkelige ting.
Jeg står lige ud for Bentley's shop da de åbner ved otte-tiden. Jeg står og ser lidt på
udvalget, og vælger en rimeligt neutral grå poloshirt. Derefter går turen
tilbage til teltene. Det kan jo være de andre er stået op - men det er de
ikke. Jeg sætter mig foran teltene og nyder morgenen.
De andre kommer dog op, og inden længe har vi lige aflagt vores
lokale pølsemand et visit og vi er på vej mod målområdet igen. Vi går lidt
rundt og nyder stemningen inden vi går over til tribunen, hvor man skal være
i god tid for at få sig en god plads. Mens vi går rundt bagved opdager vi at
man kan komme op og se hvordan dækkene bliver sat på fælge mv. Det er ikke
et sted vi fandt sidste år. Der er en del dækmærker repræsenteret: Yokohama,
Michelin, Goodyear og Pirelli for bare at nævne nogen. Vi går videre og vi
ser en stor plads hvor gårsdagen racere fra det historiske løb bliver lastet
i trailere. Der er både Ford GT40 Gulf, Ferrari F512S en Renault Alpine mfl.
Her er faktisk ingen mennesker og vi har på det nærmeste det hele for os
selv. Derefter går vi ned på tribunen og sætter os. Der er 3 timer til slut,
og som sidste år er det ekstremt varmt at sidde der midt i solen. Men i år
er vi bedre forberedt, og har rigelige mængder vand med. Bentley'erne kører
stadig som urværker. Dog har #8'eren haft nogle småproblemer som #7'eren har
været foruden. Derfor er Tom Kristensen / Rinaldo Capello / Guy Smith et
godt bud på den samlede vinder. Men intet er vundet før man har set det
ternede flag. Men det hele lader til at forløbe som det skal, og varmen
tager til på tribunen. Vi har placeret os lige overfor Bentley pitten, så vi
kan holde øje med det hele, og samtidig være tæt på podiet når løbet er
slut. Da der ca. er een time tilbage, kommer en ganske formelt udseende
Bentley-uniform med en mand indeni. Han og teamet har indset at triumfen
snart er hjemme, og han uddeler Bentley-flag til højre og venstre. Folk er
vilde, og snart har alle tilskuere der sidder lige overfor Bentley et flag.
Dette bliver flittigt brugt når Bentley'erne kommer forbi pitten. Lidt
billigt trick, for kameramændene opdager det jo hurtigt. Og det giver gratis
reklame til Bentley - hvis ikke lige de fik nok i forvejen ved
dobbeltsejren.
Da Guy Smith krydser stregen går hele den billige langside (den
næsten udelukkende består af engelske tilskuere) amok. De var glade! De var
glade på Bentley's
vegne,
men på den anden side også skuffede. De havde sat sig op til at det skulle
være den 'engelske' Bentley der vandt. Bentley #8 med J. Herbert, Mark
Blundell og D. Brabham. Sidstnævnte er godt nok fra Australien, men det er
der ingen der siger noget til når musikken spiller, og det ser jo vitterligt
'pænere' ud med 3 x Union Jack på over døren af raceren. Men de bliver
nummer 2, og har da bestemt også stor ære deraf. Men igen blev det Tom K's
år. Han har deltaget 7 gange og vundet de 5. Imponerende rekord. Han har
faktisk vundet med alle andre fabrikker han har deltaget med end BMW - i
1998 og 1999.
Klokken 16.30 står vi ude på banen. Vi går langsomt ned på vores
campingplads. Vi ser udgåede biler der allerede nu bliver fragtet tilbage
til pitten. Vi ser Audi Sport UK #10, der allerede udgik efter få timer.
Frank Biela kørte ikke i pit til tiden, og løb tør for benzin. Det er fatalt
i et 24 timers løb, og bestemt for ringe af chaufføren - som også Jens
Winther Sr. pointerede under TV2's Le Mans udsendelse, som jeg senere har
haft mulighed for at se på video. Men vi kommer da til campingpladsen. Bilen
er allerede pakket. Der er nu 12 - 14 timers kørsel til Danmark. Først skal
vi dog have en overnatning i Chartres. Det er altid rart at få et rigtigt
bad. Der er lang kø da vi forlader området, hvilket egentlig ikke er
underligt, med så mange tilrejsende bilfreaks. Jeg ser tilbage og får et
sidste glimt at Dunlop-broen der står det vigtigste symbol på løbet, på
tiden der er gået, på historien. Jeg ser tilbage og er lidt bedrøvet.
Naturligvis glæder jeg mig over Tom K's sejr, men nu er det allerede slut.
Begivenheden man har ventet på i eet helt år. Ventetiden begynder igen. Men
det er jo også det jeg elsker ved løbet. Men een ting er sikkert:
I'll be back in 2004 :o)
|