Rejsen til Le Mans 2004
Tirsdag den 8. juni 2004 - Mandag den 14. juni 2004
Klokken er lidt i otte. Det
er onsdag morgen, og vi har lige forladt Route Nationale 138, for at bevæge
os ned ad en sidegade. Gaden fører os ned til en stor port - indgangen til
campingpladsen Expo. Vi er til Le Mans - for tredje år i træk, og det er den
tredje campingplads vi prøver. De to foregående år har vi boet på
henholdsvis Karting Nord og Beauséjour. Vi har opgraderet på alle måder
siden sidst. I år er vi 2 biler der har fulgtes fra Danmark, og en tredje
bil ankommer senere på ugen. Vi har haft en fin tur til destinationen på
trods af at vores 'søster-bil' havde en punktering midt i Tyskland. I vores
bil har vi igen udskiftet lidt. I år er Mark taget med Thomas og jeg til Le
Mans. Mark har været på Le Mans en enkelt gang før, men det ligger nogle år
tilbage.
Det hele er lagt stort op
til, at vi skal have en stor danskerlejr midt på camping pladsen. De andre
får forholdsvist hurtigt sat deres telte op. Det er tydeligt at det er nogle
der har prøvet det før, og
har styr på det meste. Men jeg vil dog ikke mene
at vi er novicer på nogen måde. Vi har erfaring fra de sidste to år, og vi
har igen opgraderet vores telt. I 2002 havde vi således et enkelt iglo telt,
og i 2003 havde vi to iglo telte. I år har vi et telt der oprindeligt er
bygget til otte personer - med tre sovekabiner. Men vi er jo kun tre, så det
bliver til en kabine til hver. Derudover er der også en del plads foran
kabinerne, så man sagtens kan sidde inde i tilfælde af regn. Det har vi
heldigvis være forskånet for de sidste par år, men risikoen er der jo altid.
Vi har prøvet at slå vores telt op hjemmefra, og medtaget en gummihammer til
pløkkerne, så på det punkt er vi godt forberedte. Hvad vi imidlertid ikke er
forberedte på er, at jorden er hård som sten, så der hjælper selv en
gummihammer intet. Vi må derefter ud og købe søm, for derefter at låne en
klaphammer. Men det nytter alt sammen ingenting, når underlaget er en
blanding af store sten og gamle rester af asfalt, der ser ud som om det har
ligget der 50 år for længe. Derfor tager vi hurtigt beslutningen om at
flytte vores telt et andet sted hen. Vi mister muligheden for en stor-lejr,
men til gengæld finder vi et sted, i en lille lund, under nogle store træer.
Der er stadig ikke særligt mange telte på campingpladsen, men nu er det jo
også kun onsdag. Med vores kæmpetelt er det nok meget heldigt, at vi er der
så forholdsvist tidligt, da det ikke er til at placere alle steder.
Da vi er ved at være på
plads både inde og uden for teltet, er det blevet tid til dels at købe
billetter, og dels at få set om Le Mans har ændret sig synderligt siden vi
var der i 2003.
Billetindkøbet går som vanligt, ikke rigtig nogen kø og
venlige ekspedienter, der gør deres bedste for at tale engelsk, hvad der
ikke altid lykkedes helt til perfektion, men de er afgjort til at forstå.
Billetpriserne synes jeg stadig er helt utrolige. De tre år vi har været
dernede, har udviklingen været således: 2002 - €55, 2003 - €57 og 2004 -
€58. Det er altså billigt. Billetten gælder fra mandag til søndag, og man
kan bare gå og komme som man har lyst. Så heller ikke her er de store
ændringer at finde, og i Le Mans holder man fortsat meget på traditionerne
omkring løbet. Jeg får samtidig min 3. officielle Le Mans plakat, der kan
pryde væggene hjemme. I år har jeg da været så forudseende at tage et plakatrør med, så den ikke bliver krøllet under transporten tilbage til
Danmark. Jeg bliver ved med at sige, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre til
næste år, for med en størrelse på 60x40 cm kan man jo ikke have ubegrænset
mange hængende. Men må en eller anden måde, er det lykkedes mig de seneste
par år at finde plads.
En ting man skal prøve hver
gang man er i Le Mans, er at køre ude på de 68% af banen, der til daglig er
offentlig vej. Det er næste skridt, på denne onsdag morgen, der efterhånden
har udviklet sig til formiddag er, at få købt ind. Derfor kan vi jo passende
tage køreturen på baneområdet samtidig. Vores daglige indkøb plejer at
foregå i Carrefour. Det er et kæmpe supermarked der ligger i udkanten af Le
Mans, på vej mod banen. Det er muligvis det største indkøbscenter jeg har
været i, selvom det ganske givet ikke er noget ved siden af de indkøbscentre
der findes i USA. Man kan finde alt hvad man skal bruge til sådan en uge;
cola, Kronenburg, mad, grillkul og radioer mm.
Vi får købt noget mad, og
tager tilbage til vores telt for at få startet grillen. Inden længe er der
dømt franske pølser oa. Det bliver et helt overdådigt måltid, men alle er
godt trætte, da vi har kørt det meste af natten for at nå frem. Så efter
maden bliver der lige tid til at hvile sig lidt, inden den første
kvalifikationsrunde starter onsdag aften kl. 19.
Da klokken nærmer sig 19 er
vi på plads på lægterne ved Dunlop chikanen. Under kvalifikationsrunden er
det jo som bekendt gratis at opholde sig på tribunerne, og det bliver
naturligvis altid udnyttet til fulde. De foregående år har vi jo set den
første kvalifikationsrunde på taget af gokart banens pitbygning ved udgangen
af Porsche kurverne. Det har mest været fordi vi har boet på campingpladser
der lå 'inden for ringen', men et stykke vej fra målområdet. I år bor vi
meget tæt på målområdet, men 'uden for ringen'. Men jeg skal da love for at
Dunlop chikanen ikke er det værste sted at tilbringe en kvalifikationsrunde.
Her er der god mulighed for at få set alle biler i aktion. De kommer fra
start/mål langsiden igennem et langt højresving, hvor der bremses fra 5. til
2. gear inden de går på gassen igen, og accelererer igennem Dunlop broen og
igennem den nye chikane på den anden side, der blev indført til løbet i
2002. Her bemærker man atter at der er enormt stor forskel på hvordan de
forskellige biler lyder. Den mest bemærkelsesværdige er faktisk nok den
engelske Lister Storm med det rent danske kører lineup: John Nielsen/Casper
Elgaard/Claus Møller. Det er lige før den brummer mere end Corvetterne, og
mere en den ene Panoz der også deltager, selvom tiden synes at være løbet
fra den konstruktion. Tom Kristensen kører i år atter i Audi R8 efter han i
2003 havde et sidespring i en Bentley Speed 8. Derudover er der yderligere to
danskere i årets Le Mans. Jan Magnussen deltager naturligvis, men i stedet
for at køre i en prototype der ikke rigtig har nogen vinderchancer, er han
gået en klasse ned - til GTS klassen, men hvor han til gengæld befinder sig
i et topteam, der sagtens kunne gå hen og tage sejren i klassen: Chevrolet
Corvette C5-R #64. Yderligere har vi også rigmanden Lars Nielsen til start i
en Porsche 911 GT3 RSR. Han kører sammen med to skotter i den mindste GT
klasse, for det britiske team The Racers Group.
Kvalifikationen er jo som
altid opdelt i fire sessions. Onsdag aften kl. 19-21 og igen kl. 22-24, samt
torsdag aften med tilsvarende tider. Vi sidder de første to timer ved Dunlop
chikanen, nyder stemningen og finder nogle kendetegn ved de forskellige
biler, så de er til at kende senere. Eksempelvis er der forskel på hvordan
bagspoileren er fæstnet på hhv. Ferrari 550 og 575. Da det er første
kvalifikationsrunde, bliver der altid kørt lidt forsigtigt, da kørerne dels
skal prøve banen af, og dels er der en masse skidt og møg på banen, som
bliver kørt af i løbet af aftenen. Da første halvdel af første
kvalifikationsrunde er overstået, går vi lidt rundt i det cirkusagtige
område der er på modsatte side af banen ved Dunlop broen. Men vi er
efterhånden ret trætte efter rejsen, så vi planlægger at gå tilbage til
lejren og få noget søvn. Jeg kan dog ikke vente helt til om torsdagen til at
tage turen op på hoventribunen, så her står jeg, da anden halvdel af
kvalifikationsrunden starter. Jeg havde helt glemt hvor meget det runger
imellem tribunerne når en bil kommer drønene. Men det er nu alligevel fedt
at stå der på hovedtribunen, nede ved rækværket med udsigten ned over pitlane hvor racervogne myldrer ud og ind af garagerne, skifter kører,
justerer, kører nogle omgange for derefter atter at kommer ind for at
justere noget igen. Alt sammen i håb om, at man lige rammer omgangen uden trafik,
hvor det er tilpas køligt, men alligevel ikke mørkere end man kan køre 100%.
Mit kamera flasher i tide og utide i håb om, at det er muligt at beskrive
den fede stemning lige på det tidspunkt, hvor det på nogle billeder er
lykkedes bedre end på andre. Da jeg har stået der hvad der synes et øjeblik
får jeg lige set engang på uret, der viser at jeg har stået der i over en
time. Jeg begynder også at være ret mørbanket efter nattens og den følgende
dags strabadser. Men jeg vil nu alligevel have et glimt af vores gamle
campingplads, Karting Nord, samt Porsche kurverne. Jeg har desværre glemt
hvor langt der egentlig er til Porsche kurverne fra målområdet, så det
bliver en lang tur. Og jeg skal jo også tilbage til Expo, der ligger længere
væk end hovedtribunen. Da jeg kommer tilbage til vores telt, er alle gået i
seng, og inde længe ligger jeg også i min sovepose.
Torsdag er vi alle lidt
mere udhvilede, og efter et hurtigt morgenmåltid, er det naturligvis blevet
tid til lige at køre endnu en tur på banen. Det er helt vildt at forestille
sig at der kører racerbiler på Mulsanne langsiden
med topfart på 330 km/t,
og bare én time efter kvalifikationen er slut, kører der normale biler igen.
Det sker ikke så mange andre steder. Da vi har kørt frem og tilbage mellem Tertre rouge og indgange til Porsche kurverne et par gange, skal vi lige ind
og se hvordan det står til på Beauséjour - den campingplads vi boede på
sidste år. Her er alt ved det gamle, selv den hårdtarbejdende pølsemand er
der igen i år. Vi bliver naturligvis nødt til at lige at købe et halvt
baguettes med to pølser i. Bare lige for at se om de er som sidste år - det
er de! Formiddagen har efterhånden udviklet sig til eftermiddag, og vi tager
tilbage med bilen, og begynder at gå en tur på de andre campingpladser. Der
plejer jo altid at stå nogle seriøst fede biler rundt omkring, og det er
nærmest en tur i sig selv blot af se dem. Står man og betragter en bil er
det ikke unormalt at man lige får sig en snak med ejeren, om han er
franskmand, englænder, tysker eller dansker - ahh ok, franskmænd er nok
undtaget med mindre de taler engelsk. På vores vej ser vi en masse pudsige
biler og andre køretøjer, bl.a. et Dakar-rally lignende monster. På vej
gennem Karting Nord får vi set at Grand Prix tours har ekspanderet helt
vildt. Der står nok 500 ens telte på række, og de har nærmest hele den
centrale del af dén campingplads. Vi boede jo her for 2002 - lige overfor
Grand Prix Tours. I 2003 boede vi lidt mere tilbagetrukket på Beauséjour.
Expo er lidt en blanding af de to. For her har vi også et rejseselskab som
naboer, nemlig Den Blå Avis, der jo flere gange har haft biler til start.
Det er slet ikke lige så stort som Grand Prix Tours, og måske derfor lidt
bedre at have som naboer. De har bl.a. sørget for en badevogn med 14
brusekabiner, da der slet ikke er nogle badefaciliteter på Expo. Man kan i
Den Blå Avis' telt købe en varmtvands polet for €3, og man har varmt vand i
3 minutter. Så til forskel fra de andre år hvor vi har set værre og værre ud
alt efter hvor lang tid vi havde været der, er vi her på Expo i varmt bad
hver morgen (ok - der var også nogle der tog en dusch i det kolde vand -
hvilket jeg også prøvede én af dagene, men jeg fandt det for koldt).
I dag er den sidste bil
ankommet. Jan og Bjarke skal også lige have den Le Mans'ske stemning under
vesten i år. Eftermiddagen er så småt ved at blive til aften, og vi trækker
igen op mod baneområdet, da anden kvalifikationsrunde starter kl. 19. Vi
står nu alle mand på hovedtribunen, og venter på at det hele skal gå i gang.
Racerne ruller dovent ud på selve pitlane og holder i kø og venter på at
lyskurven for enden af pitlane skal skifte fra rødt til grønt, hvilket
indikerer at første halvdel af den anden kvalifikationsrunde er i gang. Vi
står der i de to timer første halvdel varer. Det er helt skyfrit og udsigten
fra hovedtribunen er meget flot, hvor man kan skimte solnedgangen i
horisonten. Mørket har sænket sig over Le Mans, da sidste halvdel af
kvalifikationen går i gang. Vi er gået fra hovedtribunen op igennem det
klassiske tivoli-land, hvor de har fået et mere sindssygt apparat end før.
Det er et metalstativ der er spændt op imellem to ståldragere der står i et
V. Herefter går folk frivilligt(?) ind i metalburet, for derefter at blive
skudt op som i et katapultsæde - hvad sjov der så skulle være ved det kan
jeg ikke lige se. Vi sætter os oppe ved Dunlop-broen, hvor vi sidder og
nyder aftenen med et par Kronenburg, mens vi har udsigten over den
forholdsvist nye sektion på Le Mans - ombygningen af the Esses. Før kørte
man jo under Dunlop-broen og ned af en lang bakke, til en højre-venstre
kombination. Nu er den lange bakke som bekendt fjernet, og der skal nu
drejes til højre før man kan dreje til venstre for derefter at ramme den
oprindelige banestrækning igen. Nogle mener at dette er synd, da den bakke
hører med til løbet, og man fik nogle fede TV-billeder derfra. Men den nye
sektion tilgodeser det publikum der befinder sig på baneområdet, for nu
befinder bilerne sig længere tid i det oplyste område omkring Dunlop-broen,
og man kan bedre se og høre dem.
Kvalifikationen er slut og
Johnny Herbert har lige som sidste år sikret sig pole position i hans Audi
R8 #88. Og det med numrene er faktisk lidt sjovt. Der er fire Audi R8'ere
til start. En fra Audi Sport Japan (Team Goh, hvor Tom K kører), en fra Audi Sport US
(Champion Racing) og to fra Audi Sport UK. Sidste år gik det jo knap så godt
for sidstnævnte (der kun havde een bil til start: Audi R8 #10), da Frank Biela 'glemte' at køre i pit efter få timer, og
udgik derfor. Nu satser det engelske team imidlertid på to biler, så der er
lidt større chance ikke at udgå totalt hvis nogle nu skulle komme til
at
lave en 'Frank Biela', som det efter løbet i 2003, hedder når man kører tør. Det engelske
team går under navnet Veloqx. Det lyder lidt spøjst, men det betyder heller
ikke noget. Det er en sammensætning af forbogstaverne fra engelske
forhandlere/importører der gerne ville støtte en Le Mans indsats.
Englænderne hæger meget omkring 8-tallet, og da der jo ikke kan være to
biler med nummer 8, måtte den ene være nummer 88. Derudover bliver der også
gået meget op i hvilke biler der er på den officielle Le Mans plakat, og her er
det de to engelsk anmeldte Audier der pryder plakaten. Men kenderen vil se,
at numrene ikke er #8 og #88, men derimod #0 og #1?! Forklaringen lyder
således: Da ACO (Le Mans organisationen) skulle lave årets plakat, spurgte
de Audi om de måtte benytte billeder af deres biler. Det måtte de
naturligvis gerne, da det jo giver god PR at have sine bliver på en plakat
der bliver uddelt til de 200.000 mennesker der køber billet, samt bliver
vist på nettet på utallige sider. Dog var kørerne blevet meget overtroiske,
da bilerne med de startnumre der var på plakaterne ikke har vundet de sidste
3 år, på trods af deres favoritværdighed, derfor var det et krav fra Audis
side, at bilerne ikke måtte have startnumrene #8 og #88 på plakaten.
Alle danskere har
kvalificeret sig ganske fint, og Tom Kristensens Audi R8 #5 starter som nr.
4. De blev overhalet af en Zytek - en konstruktion som også John Nielsen har
deltaget i. Den er imidlertid blevet videreudviklet, men jeg blev alligevel
overrasket over, at en Zytek kunne komme så højt op. Men da jeg fik
konsulteret programmet og fik set kørerne, faldt det hele lidt bedre på
plads: A. Wallace, D. Brabham og H. Shimoda - hvilket virkeligt er en stærk
sammensætning. Wallace vandt på Le Mans første gang han forsøgte - i 1988 i
en Jaguar sammen med Lammers og Dumfries. Jan Lammers deltager også i år.
Han udvikler stadig på Dome'en - det er også en konstruktion som John
Nielsen har kørt. Han deltager i år med to biler der starter henholdsvis 9
og 10. Det danske hold har også klaret sig ganske glimrende, de starter som
nummer 15, i hvad der er John Nielsens 19. Le Mans optræden. Han er som en
legende dernede, og når Radio Le Mans (91,2 FM) får et interview med ham, er
de helt vilde. Radio Le Mans lever stadig i bedste velgående, og har gjort
det i over 15 år, da nogle engelske fans var trætte af, at der kun var en
fransk speaker. Nu kan jeg ikke fransk, men jeg kan dårligt forestille mig
at nogen kan gøre det bedre end de gutter, der kommenterer på Radio Le Mans,
informativt og levende. Min lille radio kører stadig da jeg lægger mig til
at sove i min kabine hjemme på Expo...
Fredag: The long wait.
Dagen starter stille og roligt. Der sker ikke noget vedr. race i dag, så jeg
står stille og roligt op og går over for at stille mig i kø til et varmt bad. Da
jeg kommer tilbage og får noget tøj på, når jeg lige at komme over forbi Den
Blå Avis teltet, hvor Tom Kristensen, Rinaldo Capello og Guy Smith lige har
valgt at tage en tur forbi, inden de skal ind til Le Mans by, og sætte deres
håndaftryk i en flise (for hvert Le Mans bliver der lavet en ny flise med
kørernes håndaftryk). Men på trods af, at intervieweren kalder Rinaldo
Capello for Dindo Rinaldo, bliver det et ganske fint interview med mulighed
for spørgsmål osv.
Jan og Bjarke har været hos
bageren så der har helt friske og varme baguettes da vi kommer tilbage fra
interviewet - det er service! Herefter begynder vi atter at se os omkring på
de omkring liggende parkeringspladser, og vi finder fire Ford GT40'ere. Det
er måske nok replicaer, men de er bygget op så de ligner originalerne på en
prik. Derudover ser vi også en Marcos, der i sig selv er sjælden nok, men
denne model har både en gigantstor bagspoiler, men samtidig et luftindtag
der hænger ud af vinduet. Det ligner øjensynligt en tidligere Le Mans
deltager, og den forlader da også området med en øredøvende motorlyd, og med
et par sorte streger på asfalten. Vi tager et par billeder og begynder at gå
over imod pitområdet. Der er jo gratis pitwalk fra 8 til 20. Det skal vi
ikke misse. Der er som vanligt mange mennesker, men ikke så mange at man
ikke kan bevæge sig eller se hvad man ønsker. Folk er generelt meget
venlige, og der bliver ikke hverken skubbet eller maset i nogen synderlig
grad. Alle teams henlægger en del arbejde (typisk poleringsarbejde) fra
deres pitboks til apron (det område foran pitboksen), da publikum bedre kan
se hvordan sådan nogle monstre klargøres. Nogle gange kan man sågar være
heldig at komme ind i en pitgarage hvis man spørger pænt. Vi gør ikke
forsøget. Pitlane'en er lang, der da skal være plads til op i mod 50
deltagere, og det synes at tage en evighed at komme fra den ene ende til den
anden. Den er også meget bred sammenlignet med diverse F1 pitlanes. Man har
endda også blevet nødt til at udvide med nogle ekstra garager, da der ikke
er plads nok til alle under hovedtribunen. Det er typisk de små teams der
bliver spist af med de små garager i slutningen af pitlane. Heriblandt er
Team NasaMax. Det er ikke debutanter, da de også deltog sidste år. Men det
er lidt specielt med dette team, for de kører ikke på benzin, men et eller
andet blandingsprodukt af noget ethanol-haløj (aner ikke hvad det er; jeg er
ikke kemiker), og har fået dispensation til deltagelse. Herudover deltager
også en Lola Caterpiller der kører med dieselmotor!
Da vi har været det meste
af pitlane igennem og se hvad vi nu ønsker at se, går vi ud af pitområdet
igen. Der står imidlertid en Audi RS6 i sort, som vi lige skal beundre, og
have et billede af. Jeg bemærker der kommer en mørk Mercedes S-klasse kørende, som
gerne vil holde på den parkeringsplads imellem mig og Audi RS6'eren. Han
holder dog pænt tilbage så jeg kan få mit billede. Jeg tager billedet, og
han kører ind og parkerer. Altimens jeg har stået og lignet en anden japansk
amatørfotograf, har en ældre herre rullet en lille vogn, på størrelse med en
lille kommode, frem og han er nu ved at pakke noget ud. Det viser sig at
være en model af en Le Mans racer fra 1970'erne. Han går hen til den endnu
ældre mand der kom rullende i Mercedes'en. Han spørger ham tydeligvis om
ikke han vil skrive sin autograf på bilen. Det vil han naturligvis gerne, de
giver hånd, og manden med Mercedes'en går videre mens manden med kommoden
pakker sin model bil ned igen. Thomas spøger hvem manden med Mercedes'en var,
siden at det skulle være specielt ønskværdigt at få en autograf fra ham.
Manden med modelbilen svarer at det såmen var Jacky Ickx, og at han havde
signeret en af hans vinderbiler. Doh! Her har Jacky Ickx holdt tilbage for
at jeg kunne få mit billede, og så anede jeg ikke engang hvem det var. Det
er så anden gang jeg har set Jacky Ickx uden at kunne kende ham. Det var
således også ham der var på museet i 2002, hvor han var ved at lave en
udsendelse til belgisk fjernsyn.
Efter denne lidt vilde
oplevelse, skal vi ned og kigge efter de rigtig fede biler ned ved
Indianapolis og Arnage. Det er i årenes løb blevet en tradition, at man
fredag eftermiddag samles her, for både at studere de fede bliver der nu
engang kommer forbi Le Mans denne weekend i juni. Politiet er i højere
beredskab end vanligt, og tager ikke helt så let på tingene som de sidste
par år. Men de tillader stadig lige at en bil bliver fyret af lige for næsen
af dem, men så snart nogle begynder med at skride rundt (fishtailing),
griber de til lommerne og deler bøder ud. Vi ser en masse fede biler; både Porscher, Ferrarier, Nissan Skyline mm. Vi må naturligvis også tage nogle ekstra ture på
banen mens man endnu kan - og vi får da også taget nogle billeder af hvor
vores biler mens de holder på racerbanen hvor curber og fangsand også kan
ses.
Vi kan dog ikke blive
hængende for længe, da vi også skal have paraden i Le Mans by med. Det kan
godt være, at der ikke bliver kørt race om fredagen, men der sker så
sandelig så meget andet. Vi kører ind mod Le Mans, men vi kommer til at køre
lidt forkert, for derefter at hænge i en kæmpe kø, da to veje skal flettes
sammen. Men fransk præcision er bestemt ikke som den tyske, så selvom vi har
store problemer med at finde en parkeringsplads, og selvom vi er forsinkede,
får vi det hele med. De sidste to år har vi stået det samme sted lige ved
domkirken, men det er ikke til at tiltuske sig en god plads, så vi finder et
andet sted. Her kommer både orkestre, sportsvogne og gamle klassikere med
kørere i en uendelighed. Sidste år var jeg så heldig at kunne få nogle
autografer på min Ferrari kasket, og jeg har da også taget en tusch med til
formålet. Men vi er kommet lidt for set til at kunne hoppe over hegnet, og
jeg er også bange for, at security-folkene ikke vil tillade det i år. Jeg
har købt mig en Tom K/Audi kasket, så den side af sagen er klaret. Da de
kommer forbi, skal jeg lige til at forsøge at hoppe over hegnet, men det er
umuligt. Imidlertid kommer Tom K's pressemedarbejder i en gul Grand Prix Tours T-shirt
og stopper lige ud for os, hvor han spørger om der er nogen danskere
der ønsker Tom K's autograf. Jeg er hurtig og giver ham kasketten med en
formaning om, at jeg ønsker autografer fra hele alle tre kørere, hvilket jeg
også får. Så det var så heldigt som det kunne være. Hvad var chancen for at
han skulle stoppe lige der? De er ikke store, men jeg fik min autograf. Der
er nu begyndt at komme flere folk, og vi ser bl.a. én der har taget position
i den nærmeste lygtepæl. Da vi har set alle de danske kørere og mere til,
begynder vi at gå hen i mod bilen. Men da vi ikke holder hvor vi har holdt
de sidste par år, og da vi blot fulgte strømmen på vej derind, er vi lidt i
tvivl om hvordan vi kommer ud til banen igen - specielt fordi vi lige skal
indenom Carrefour for at handle inden. Vi kører lidt rundt, men så får Jan
den fantastiske idé at spørge en om vej. Godt tænkt - men skønt hverken han
eller nogle af os andre i bilen kan fransk gør han forsøget. Vi stopper ved
en dame på med en hund på vej gennem en rundkørsel. Jan gør sit for at lyde
som om han har styr på det, og siger med meget fransk accent: "Le Carrefour?",
og fægter med armene. Damen begynder tilsyneladende en længere udredning og
peger tydeligvis i en eller anden retning, mens Jan sidder og nikker og
siger
"Oui, oui". Da han har gjort det i noget tid og mumlet at han absolut ikke
fatter hvad hun mener, bliver bilen smidt i første, og vi kører af sted med
hvinene dæk, mens damen står og glor mærkeligt efter os. Men vi kører stadig
rundt på må og få, dog har Jan på mystisk vis fået smag for det franske, for
nu bliver vinduet rullet helt ned og han læner sig ud og råber med den vilde
franske accent "Le Carrefour?" efter en gammel mand på en cykel. Han fatter
ikke så meget, men vi griner som aldrig før, lidt efter finder vi dog nogle
skilte der fører os til Carrefour, hvor vi køber kød og grillkul. Hjemme på
Expo bliver det til et helt overdådigt måltid, hvor Jan viser at han udover
de store franske talegaver også har talenter inden for fransk madlavning på
grill.
Da tusmørket sænker sig
over campingpladsen, skal vi liiige ud og køre en sidste tur på Mulsanne
langsiden inden løbet starter, så vi får kørt nogle ture frem og tilbage. Vi
gør dog holdt ved Arnage, og ser på en Lotus Super Seven, der
bare ligger og fyrer den af i næsten en time. Derefter triller vi hjem igen
til campingpladsen, hvor der efterhånden er gang i den som på en normal
fredag aften. Thomas falder i snak med en
belgier, der havde arbejdet på den fabrik i Belgien, hvor alle Ford Sierra
Cosworth er bygget. De diskuterer øjensynligt biler til langt ud på natten. Ved
2-tiden ligger jeg i min sovepose. Jeg skal være klar til i morgen, den
store dag, løbsdag, Le Mans lørdag. Derudover starter de også en masse gamle
Gruppe C racere fra 1980'erne op ved 10-tiden. Dem vil jeg se! Det var disse
fartmonstre der startede min interesse for Le Mans (OK - at John Nielsen
sejrede i 1990 havde også betydning).
Jeg kommer en anelse for
sent op, og når derfor ikke at få starten med, men for fanden hvor er de
fede! Og selvom bilerne er over 10 år gamle, bliver de stadig brugt til det
som de oprindeligt blev konstrueret til: Close race! Vi går op til
Dunlop-broen. Jeg hopper over den lille mur der adskiller gangstien forbi
tribunen, med hegnet. Jeg stiller mig helt op ad hegnet, og forsøger at få
nogle gode billeder ud gennem hegnet. Men det er bestemt ikke helt let, og
det er meget få af de mangle billeder jeg tog af Gruppe C racerne der blev
gode. Men jeg fik set og hørt dem, og det er det vigtigste.
Herefter skal vi lige hjem
til lejren igen for at hente forsyninger og vores stole. Løbet starter kl.
16, men vi vil gerne være på hovedtribunen kl. 13. Dels for at få en god
plads, men også for at se kørepræsentationen osv. Vejret har igen i år været
med os. Vi har kun haft regn i 1½ times tid om torsdagen. Men der kunne vi
sidde inde i vore kæmpe telt og spise pizza. Her om lørdagen skinner solen
fra en skyfri himmel, og det ser bestemt ikke ud til regn. På tribunen
stiger temperaturen også i takt med at der kommer flere mennesker og at
solen stiger højere på himlen. Tiden går, kørerparaden er overstået, og
bilerne begynder at indfinde sig på deres pladser på gridden. Jeg ser den
samme ældre engelske dame som vi også så sidste år, og talte kort med. Hun
er her igen, og det samme er vi: Til den 72. udgave af Le Mans. Og det skal
lige til at starte. Bilerne bliver sendt ud på opvarmnings opgaven, og jeg
ser som sidste år forgæves efter det franske luftvåben der skulle overflyve
området og male de franske farver på himlen. Det sker ikke - jeg ved ikke om
det er en tradition de har stoppet, eller om de kun gjorde det fordi 2002 var
den 70. udgave af løbet? Nu er bilerne kommet hele vejen rundt på
opvarmningsomgangen, klokken er nu præcis 16 og løbet er i gang! Der går
ikke lang tid før Zytek'en med den ellers så glimrende kvalifikationstid må
se sig overhalet. Dog er de to engelske Veloqx Audier meget stærke, men også
den amerikansk anmeldte Audi fra Champion Racing rører på sig, og Tom K's
Audi R8 #5 er fjerde i dette selskab. Der forgår en heftig kamp om
positioner mellem Champion Audi R8 #2 og Veloqx Audi R8 #8 i den første time
af racet. Men pludselig går et sus igennem publikum på tribunen overfor
pitten. Begge biler holder begravet i dæk ved indkørslen til Porsche
kurverne. Et sted hvor man kører omkring 200 km/t. De holder der
forholdsvist længe, men de kommer begge tilbage til pitten, men er nu helt
uden vinderchancer. Desuden må Alan McNish der kørte Veloqx Audien trække
sig pga. hjernerystelse, hvorfor Pierre Kaffer og Frank Biela måtte klare
sig igennem resten af løbet - kun to mand. Dermed var vinderfavoritterne
indskrænket til Veloqx Audi R8 #88 og Goh Audi R8 #5.
Vi ser de første par timer
fra start/mål-langsiden, hvorefter vi tager ned til Porsche kurverne (som vi
plejer, fristes man næsten til at sige). Tom K's Audi har desværre haft en
punktering og er sat lidt tilbage, så det ser ikke alt for lyst ud. Men
løbet er langt endnu. Det begynder at blive lidt koldt da vi sidder på
bakken ved Porsche-kurverne, da vinden kan blæse ind over træerne. Løbet
fortsætter dog ufortrødent. Men selvom Le Mans kun køres én gang om året, og
man gerne vil se så meget som muligt, bliver man også nødt til at få noget
mad og noget søvn. Vi begynder så småt at
gå hjem til Expo for at få noget
af førstnævnte. Igen bliver det en fin middag, men vi skal hurtigt på farten
igen. Vi skal ud og køre en tur med destination til Mulsanne Corner. Det er
en meget speciel stemning der hersker hernede, og der er knap så mange
mennesker og myg som der er ved Arnage og Indianapolis, hvor man dog kan se
bilerne lidt tættere på. Vi stiller os på langsiden imellem Mulsanne Corner
og Indianapolis. Mark (som aldrig har været hernede efter mørkets
frembrud) er vildt imponeret. Men det var jeg bestemt også første gang jeg
var der i 2002. At stå mellem træerne og se disse fartmonstre race forbi med
200 km/t, er en ubeskrivelig oplevelse. Herefter går turen ned til Mulsanne
Corner, hvor man sidder på bakken med sine radioer. Bilerne kommer forbi her
med glødende skivebremser og knaldende udstødninger, og tager man
earplugs'ne ud af ørene kan man bare side og nyde stemningen. Der bliver
meget stille i mørket, når der ikke er nogle biler i nærheden - selvom
baggrundsstøjen er markant. Og folk sidder stille og sumper i deres egne
tanker. Men når der kommer en 'klynge' biler liver folk lidt op, lytter til
radioerne, kigger lidt i deres programmer og diskuterer lavmælt. At sidde på
en jordvold bliver imidlertid trættende i længden. Dels fordi det har været
en lang dag, men også fordi det er blevet koldt. Så vi begynder at pakke
sammen og køre tilbage til Expo. Jeg har imidlertid ikke helt fået nok race
- eller jeg vil i hvert fald minimere det jeg misser. Når man nu er dernede,
synes jeg, at man skal så meget med som muligt. Så ved 1-tiden er jeg igen
på vej mod baneområdet. Jeg står og hænger lidt nede ved Ford-chikanen, da
jeg pludselig hører i Radio Le Mans, da den førende Audi R8 #88 har haft et
sammenstød med Corvette C5-R #64 - altså Jan Magnussens bil ved Dunlop-broen.
Jeg haster derop, men når naturligvis ikke at se andet end nogle spor i
fangsandet, da der er et pænt stykke fra Ford-chikanerne til Dunlop-broen.
Jeg begynder også at kunne mærke trætheden, og jeg skal jo også tidligt op
hvis jeg skal se solopgangen - og det skal jeg, det vil jeg! Så jeg går
hurtigt hjem, og finder ud af, at jeg skal op 4 timer senere hvis jeg skal
se solen stå op.
Da vækkeuret ringer, har
jeg ærligt talt ikke meget lyst til at stå op, for klokken en 4:30 og det er
temmelig koldt udenfor min sovepose. Men lysten til at se solopgangen er
større end lysten til at blive i min sovepose. Jeg bevæger mig derfor atter
op til Dunlop-broen i det aftagende mørke. Da jeg står ved broen begynder
solen at stå op, og himlen begynder at blive rød, og jeg har klar med
kameraet. Det er en helt perfekt morgen. Hvor jeg i 2002 var lidt for tidlig
på den og i 2003 var lidt for sent på den, er det i år - i tredje forsøg -
helt perfekt, og billederne kommer i kassen. Jeg går over broen, og forsøger
også at fange et par billeder her, ved at stå oppe på gelænderet og hænge ud
over broen sider, der er malet i dækmønster. Jeg kommer ned på den anden
side, og står og ser ned mod start/mål langsiden, hvor bilerne kommer
kørende imod mig med 250 km/t, for derefter er bremse lige for næsen af mig.
Der er ikke mange mennesker ude på dette tidspunkt, men jeg er ikke alene.
Der sidder en flok og nyder det lige så meget som jeg selv gør. De sidder i
nogle havestole med tykke jakker på. Jeg finder hurtigt gangen under banen
og begynder at gå hjem til teltet igen. Jeg har været oppe i 1 times tid nu,
men jeg trænger til mere søvn, og inden længe ligger jeg atter i soveposen.
Hvad jeg synes er 3
minutter senere, men snarere er 3 timer, er det med at komme op igen. Få et
hurtigt bad, og tage til bageren efter friske baguettes og noget pålæg. På
vej op til badet falder jeg i snak med de englændere der bor lige ved siden
af os. De kan meddele at Tom K's Audi R8 #5 i morges kl. 7 gik forbi den
britiske Veloqx Audi R8 #88, så de er lidt nede, mens mit smil bliver større
og større jo mere de beretter. Der kan jo blive den historiske 6. sejr til
Tom Kristensen, der dermed kommer op og tangere Jacky Ickx rekord. Det kan
blive stort. Men løbet er jo langt fra slut, og jeg husker med al ønskelig
tydelighed løbet anno 1999, hvor Tom K, Jörg Müller og JJ Letho blot var 4
timer fra en sejr, da en støddæmper brød sammen og beskadigede en
krængningsstabilisator, således at speederkablet satte sig fast - midt i
Porsche kurverne med 200 km/t, og et uheld var uundgåeligt. Vi får hurtigt gjort kål på morgenmaden, da
vi jo også skal have pakket vores telte sammen inden vi skal se afslutningen
af løbet. Da vi har et 8-personers telt der tog en times til at sætte op,
kræver det også noget tid at pakke sammen, og derudover skal bilen også
pakkes. Den var i forvejen pakket til bristepunktet på vej til Frankrig, så
vi skal se om vi kan gøre kunststykket efter. Det lykkedes nogenlunde, og
snart er vores teltplads i den
lille lund forvandlet til et stort stykke
fladt græs. Vi tager vores stole under armen og begiver os for sidste gang i
år op mod hovedtribunen. Uheldigvis har Jan mistet sin billet, men han
finder hurtigt én der vil sælge hans for €10. Derfor er vi hurtigt på plads
med 2 timer tilbage af løbet. Jeg kommer til at tænke på, at jeg slet ikke
har købt noget merchandise som jeg plejer. Jeg må derfor på jagt. Jeg er
lige et smut forbi den officielle Le Mans butik, som jeg synes ekspanderer
år for år. De havde dog ikke rigtig noget i mit prisleje og smag. Derfor
ender jeg inde i den officielle Pescarolo butik, hvor jeg finder mig en
kortærmet skjorte model 2003 til €50. Sådan én snupper jeg med hjem, da
model 2004 koster €95! Tilbage på hovedtribunen, er racet ved at udvikle sig
til en spændende afslutning. Lidt for spændende. Tom K's Audi R8 #5 køres i
slutfasen af S. Ara, men han jages af Johnny Herbert, der desperat forsøger
at gentage hans sejr i 1991 i en Mazda 787B der havde wankelmotor. I en
times tid bliver forspringet ved med at ligge på 20-30 sekunder. Der er
overhovedet ikke plads til fejl. Men Ara gør et godt job og holder
afstanden, indtil Herbert selv afgør det ved at køre igennem gruset i den
sidste af de to chikaner på Mulsanne langsiden. Herefter synes sejren
sikker, og Audi mandskabet hænger ud over pitmuren da Ara krydser målstregen
for 379. og sidste gang. Tom Kristensen har skrevet sig ind i
historiebøgerne med en 6. sejr - 5 sejre i træk. Han kommer ud på podiet
over pitlane og bliver hyldet, og han gentager selv den sætning som Ickx har
sagt til ham: "You are a lucky bastard!". For naturligvis skal man være
heldig. Man skal være på det rette sted på det rette tidspunkt, men man skal
også have talentet. Vi forsøger igen i år at komme ud på banen. Men dels
skal vi ikke den vej, som vi har skullet de andre år (da vores campingplads
ligger et andet sted), og dels er der bare
enormt mange mennesker. Vi ser på den levende menneske mængde, og begynder
langsomt at gå tilbage mod Expo og bilen. Jeg vender mig om, og ser
hovedtribunen en sidste gang for i år. Den vil rumme flere store sejre, og
jeg vil overvære så mange som muligt live i Frankrig igennem de næste mange
år.
|