Rejsen til Le Mans 2005
Onsdag den
15. juni 2005 - Mandag den 20. juni 2005
Det er
på høje tid, da vi kører fra Danmark onsdag aften - den 15. juni 2005.
Første kvalifikationsrunde er allerede i gang i Frankrig, men den når vi
ikke. Dog er vi helt sikre på at være der når anden kvalifikationsrunde
starter torsdag aften. Det ville naturligvis være fedest at se begge
kvalifikationsrunder live, men en enkelt kan bestemt også gøre det. Der har
været stor travlhed på andre fronter blandt alle ombord på årets Le Mans
ekspres. Thomas og jeg selv er som bekendt fast inventar. Mark, som også var
med i 2004, er atter med. Vi 'plejer' at have en ny mand med på turen. I år
tilfalder denne ære Morten. Det er første gang han skal se det storslåede
24-timers løb. Turen gennem Tyskland og Belgien går planmæssigt og tidligt
torsdag morgen er vi i Frankrig. Vi satser på at nå Le Mans, som ligger midt
i Frankring, omkring middagstid.
Ved
Paris er der - som ventet - en voldsom morgentrafik, og vi ender med at
sidde i kø en anelse længere end nogen bryder sig om. Snakken falder på
hvorfor man ikke kan se Eiffeltårnet. Det virker dybt mystisk for den ikke
indviede, men dette samtaleemne er efterhånden blevet en form for tradition
efter at Thomas bragte det på bane som en halv spøg tilbage i 2002 - på
vores første tur til Le Mans. På trods af køen passer
tidsestimatet dog meget
godt. Lidt over 12 holder vi foran selv samme port, som vi også holdt foran
sidste år - indgangen til campingpladsen Expo. Vi har ikke vores billet med
i bilen, da vi har fået den tilbudt i sidste øjeblik. Vi havde ellers
reserveret og modtaget en billet til vores campingplads anno 2003:
Beauséjour - men da vi fik tilbuddet kort før afrejse om en plads på Expo,
slog vi til. Det ligger altså en anelse mere centralt og badeforholdene er
langt bedre. Vi ringer derfor til ham
vi har købt billetten af, mens vi holder i porten og spærrer for det meste
trafik. Det bryder vagten sig tilsyneladende ikke så meget om, så vi bliver
vinket ind på pladsen uden billet. Vi finder dog hurtigt sælgeren
af billetten, og får
monteret denne i forruden af bilen, som reglerne foreskriver. Da vi har kørt
hele natten er alle naturligvis trætte, og da vi først
er på campingpladsen
ét døgn senere en sidste
år, er det noget sværere at finde en plads til vores forholdsvist store
telt. Vi får dog mast os ind imellem nogle andre danskere og nogle
englændere således, at vi ligger helt ude i kanten af campingpladsen og ned
til vejen. Det er meget lig det sted vi også placerede os sidste år. Vores
8-personers telt bliver pakket ud, og vi begynder at bygge det op - for med
sådan et stort telt slår man det ikke bare lige op - det kræver lidt
omtanke og koordination. Dog vil jeg påstå at vi efterhånden er meget
rutinerede, på trods af, at teltet kun er købt til dette formål og kun
benyttes én gang pr. år. Mark, Thomas og jeg kender rutinerne mens Morten
kommer ind i det lidt efter lidt. Dog går der ikke lang tid før at Morten
får øje på en Porsche 911 ude på vejen. Der går ikke mange sekunder før han
har sluppet alt hvad han har i hænderne og lader telt være telt, og står og
'savler' ved hegnet - så det er op til Thomas, Mark og jeg at holde sammen
på den, på det tidspunkt, noget ustabile konstruktion. Vi andre kan kun
kigge overbærende, for selvom en Porsche er en fed bil, er den på ingen måde
speciel i det selskab af biler, man støder på ved en event som Le Mans. På
trods af at Morten i den næste halve time står og hænger ved hegnet,
kommer der mere og mere
styr på teltet, mens pløkker og barduner bliver fastgjort til underlaget. Da
vi har pakket ud, orienterer vi os kort på campingpladsen Expo. Alt ser ud
som det gjorde sidste år, og Den Blå Avis har stadig deres camp her. Der er
både fordele og ulemper ved det. Fordelen er, at der en badecontainer (fra
mobilbad.dk), hvor man kan købe sig til et varmt bad. Prisen er dog steget
med 50 cent siden sidste
år
og koster derfor nu € 3,50. Det er en pæn pris for et 3 minutters varmt bad.
Jeg betaler det dog gerne - man bliver altså meget mere frisk af lige at
have været i et varmt bad hver morgen. Da vi har snuset lidt rundt på
campingpladsen, er det tid til at købe billetter til løbet. Det foregår som
vanligt i den cirkulære bygning, der ligger næsten ved siden af Expo og den
lille gåtur klares på ca. 10 minutter i forhold til Expo campingpladsen. Vi
er der lidt senere end jeg egentlig havde håbet på, og jer er lidt nervøs
for, om de allerede har lukket. Jeg får mig da også lidt af et chok, da
døren er låst. Dog har jeg blot taget i den forkerte dør! Som vanligt er der
ikke særlig lang kø. Jeg kan ikke rigtig forstå det, for der er altid
virkelig mange mennesker, men de skaffer måske deres billetter ad andre
kanaler? Jeg køber en billet og får samtidig den årlige plakat. Jeg har
atter taget mit lille plakatrør med, så jeg kan sikre, at plakaten kommer
hjem uden krøller - det fremkalder et smil hos ekspedienten. På vej tilbage
til teltet bliver vi opmærksomme på, at vi egentlig ikke rigtig har fået
noget at spise siden rastepladsen ved Shell stationen lige syd for Paris.
Det er ved at være nogle timer siden, og vi skal også have købt ind til
noget aftensmad og selvfølgelig kul til grillen - altså må vi ind til Le
Mans by og besøge 'le grande' Carrefour. På vejen derind, er det jo også på
sin plads at vise Morten området, herunder den del af banen der er offentlig
vej - samt campingpladsen Beauséjour hvor vi jo skulle have boet. Morten
bliver forholdsvist imponeret over hvor meget af banen man kan få lov at
køre på, samt hvor mange eksotiske biler, der er samlet på ét sted. Vi
finder hurtigt Carrefour. Dennes nabo er McDonald's, og med den stigende
sult vi alle har opbygget, skal der ikke meget andet end et enkelt nik til,
før vi drejer ind til McD og får en sen frokost. Herefter får vi købt ind,
herunder også en sort tush som skal benyttes til at få de obligatoriske
autografer på min kasket til kørerparaden. Jeg har med vilje ikke taget en
kasket med, da jeg ikke rigtig har nogle som jeg ville bryde mig om at få
autografer på. Samtidig er det efterhånden også en tradition og 'event' at
finde årets kasket. På vej tilbage får vi øje på den åbne vaskehal CrocoJet,
som ligger skråt overfor Carrefour. Bilen har jo stået model til lidt af
hvert på turen sydover, så hele fronten er dækket af et ordentligt lag
fluer. Disse skal væk, hvilket CrocoJets højtryksspuling søger før. Vi
triller tilbage til Expo. Da vi er kommet tilbage er hverken Morten eller
Thomas specielt imponerede over CrocoJets vask, da den har skabt nogle
pletter på lakken. De kører derfor atter ind mod Le Mans byen for at finde
en ordentlig vaskehal, mens Mark og jeg blot sidder og hænger i vores stole
foran teltet og studerer det officielle løbsprogram. Efter ca. en halv times
tid kommer Thomas og Morten igen. De er målløse. De ville blot vaske bilen i
en almindelig vaskehal, men kommunikationen med tankpasserne svipsede
hvorfor bilen blev håndvasket og tøret med vaskeskind til en pris af kun €5.
Bilen er nu ren igen. Herefter kan vi alle lige nå at slappe lidt af inden
vi skal op til baneområdet for første gang i år.
Anden
kvalifikationsrunde starter kl. 19, og denne session varer indtil kl. 21,
hvorefter der er en times pause til kl. 22. Her starter de sidste to timer
af torsdagens kvalifikation. Typisk vil de hurtigste tider blive sat i
slutningen af første session, eller i starten af sidste session, da det er
her der findes det perfekte kompromis mellem lavere temperaturer og god
sigtbarhed i det tiltagende aftenmørke.
Løbet
i år bliver spændende. Der er fire danskere med: Tom Kristensen jagter sin
7. Le Mans sejr i en Champion Audi R8 #3 og hans medkørere er tyskeren Marco
Werner og finnen J.J.
Letho. Sidstnævnte kørte Tom K's BMW LMR #17 i 1999 da en
krængningsstabilisator opgav og bilen ramte muren med 200 km/t på vej gennem
Porsche kurverne. Det er et spændende kører-lineup, for ifølge statistikken
har Tom K kun vundet Le Mans når han har delt bilen med en italiener (Alboreto
i 1997, Pirro i 2000-2002 og Capello i 2003-2004). Derudover er det Audi
R8'erens sidste sæson, og den har ydermere taget 50 kg på, og fået begrænset
effekten med ca. 30 hk. Dette er nødvendigt, for at kunne stille op, idet
dette er en del af det nye 2005 reglement. Derimod har Pescarolo Sport, med
den firefoldige Le Mans vinder Henri Pescarolo ved roret, grebet det
anderledes an. De har bygget en 'hybrid' der passer perfekt til årets race.
Pescarolo teamet er med sine to biler derfor klart de største konkurrenter
til Audi R8's femte Le Mans sejr. Til testdagen i starten af maj knuste
Pescarolo alle konkurrenter og Audi R8'erne blev sat tilbage med 3-4
sekunder pr. omgang! Derfor er det bestemt ikke speed, som Audi'erne kan
vinde på, men udelukkende stabilitet og holdbarhed. Derimod forventes det,
at Pescarolo Courage C65'ernes Judd V10 sugemotorer er mere tørstige end
Audi R8'ernes V8 Biturbo maskiner med FSI-teknologi, således at
Pescarolo'erne skal i pit flere gange i løbet af racet. De tre andre danske
deltagere er Jan Magnussen, Lars Erik Nielsen og Thorkild Thyrring. Jan M
kører som i de foregående år for GM's Corvette team. Han skal i år forsvare
sin klasse-sejr fra 2004 og stiller til start i Corvette C6-R #64 med Oliver
Gavin og Olivier Beretta. Lars Erik Nielsen og Thorkild Thyrring deler en
Porsche 996 GT3 RSR #89 i den mindste GT2-klasse. De kører sammen med Pierre
Ehret. Sidste år deltog Lars Erik Nielsen også, men det var sammen med Ian
Donaldson og Gregor Fisken. Ydermere skulle John Nielsen og Casper Elgaard
også have stillet op i årets Le Mans løb, men de blev vraget af A.C.O.
umiddelbart før prækvalifikationen i april måned. De kvitterede derpå med at
vinde 1.000 km løbet på Spa Francorchamps i Belgien få uger før Le Mans.
Vi
er lidt sløve til at komme af sted mod baneområdet, så da vi når tribunerne
ved Dunlop chikanen er kvalifikationen allerede startet. Tribunerne er,
traditionen tro, gratis at opholde sig på under de i alt fire
kvalifikationssessions. Det bliver udnyttet, og det er meget svært at få en
siddeplads. Det er første gang vi ser racerne i år, så der er mange indtryk
der skal bearbejdes, mange ting der skal huskes og mange billeder der skal
tages. Det er optimalt at se bilerne for første gang fra tribunerne ved
Dunlop chikanen. Racerne befinder sig her i lang tid. Man kan følge dem når
de kommer ud af det lange hurtige højresving på opløbslangsiden, gennem
nedbremsningen til Dunlop chikanen, og den følgende acceleration op under
Dunlop-broen. Vi sidder her og nyder stemningen i hvad der føles som et
øjeblik, men pludselig er der gået en time, og vi bevæger os lidt videre.
Over Dunlop broen - det altid er en lidt speciel oplevelse, når bilerne
accelerer under den. Vi går ind på 'inderkredsen' og snuser lidt til
stemningen blandt de mange boder, og søger
for at få oplevet så meget
som muligt. Det er dét Le Mans bl.a. handler om for mit vedkommende: At få
oplevet så meget som muligt. De 5-6 dage vi er af sted er så
begivenhedsrige, at man kan leve på minderne og oplevelserne i lang tid
efter. Derfor bliver der taget så mange billeder og så meget video som der
gør. Det er måske lidt besværligt i 'nuet', men super fedt at have når man
kommer hjem. Kvalifikationen er nu stoppet, og der er pause på en time. Vi
går op imod hovedtribunen. Det er altid en kamp at få de gode pladser her,
derfor er vi i god tid. Det optimale er en plads helt
nede ved rækværket i starten af pitlane når klokken nærmer sig 22. På vej op
på tribunen ser Thomas og Morten, at det er muligt at komme ind i den
afspærrede område hvor de forskellige teams' trucks står. Thomas og Morten
smutter indenfor indhegningen mens Mark og jeg desværre bliver stoppet. I
stedet er det muligt for Mark og
jeg at komme på en gang på bagsiden af hovedtribunen. Det har ikke været
muligt før, og jeg tror ærligt talt, at det er en fejl. Her er mulighed for
at få en godt view over alle lastbilerne, og den hektiske aktivitet med at
slæbe de rigtige dæk frem, klargøre nye frontspoilere mv. Vi kommer ud på en
lille platform der bringer os tæt på indgangen til pitlane, men det er svært
at se ret meget, så vi prøver at gå den anden vej. Vi kommer forbi an masse
kontorer og lokaler, bl.a. ét hvor TV2 tilsyneladende skulle holde til.
Kvalifikationen starter snart, så vi må skynde os for at få en god plads. Vi
møder Thomas og Morten på hovedtribunen. Jeg tilkæmper mig en rimelig plads
i forreste række, skråt over Champion Audi'ernes pits. Jeg kan se at Tom
Kristensen holder forrest i sin Champion Audi R8 #3 for at være sikker på,
at få en god chance for en 'fri' omgang uden for meget trafik. Men med 48
biler på banen er det bestemt ikke altid muligt. Det viser sig dog også, at
Tom K ikke kan stille så meget op imod de altdominerende prototyper fra
Pescarolo Sport. De indtager første startrække - det har nærmest ligget i
luften siden testdagen i maj. Tom K's Audi ender på en ikke videre
flatterende 8. startposition, men som John Nielsen plejer at sige det, så er
startpositionen udelukkede prestige - i et 24-timers løb har det ikke den
store betydning total set. Efterhånden som vi har stået på hovedtribunen
noget tid, begynder temperaturen at dale og mørket tager til. Vi har
allerede taget mange billeder, og taget meget video. Vi kan også godt mærke,
at vi ikke har sovet mere end et par timer den foregående nat og vi
beslutter os derfor for at forlade hovedtribunen kl. 23:30. Det passer lige
med, at vi kan høre resultatet af kvalifikationen i Radio Le Mans når vi
ligger i soveposen.
Alle
trænger til at få sovet ud, så vi vågner først da klokken er over 10 - det
er nu fredag. Vi må se at komme af sted, da vi har mange ting vi skal nå.
Udover løbsweekenden er fredag absolut den travleste dag - både for
tilskuere og kørere - og dette til trods for, at racerne slet ikke skal ud
at køre. Vi skal nå den gratis pitwalk, se de fede biler ved Indianapolis og
Arnage og se kørerparaden ved domkirken i Le Mans by. Der er nok at tage sig
til, og hvis det hele ikke er planlagt kan man god blive en anelse
'forpustet'. Jeg synes dog det har høj prioritet, at vi når at se det hele.
Så må man slappe af på et andet tidspunkt. Vi plejer at lægge ud med
pitwalken, men i år gør vi det anderledes, da vi har hørt det vil blive
afsindigt varmt om eftermiddagen. Vi håber derfor på, at vi kan undgå den
værste varme ved at starte med at tage ned til Indianapolis og Arnage, hvor
der måske er
lidt
vind. Jeg synes dog ikke der er nogen synderlig forskel. Det er stadig
hammer varmt, men vi har dog rigelige mængder vand med. Vi ser som vanligt
mange superfede biler og skøre englændere der laver den ene 'koger' efter
den anden. Af highlights kan nævnes: Ferrari F40, Porsche 996 Turbo,
Lamborghini Diablo, Ultima GTR, Jaguar E-type, Bentley Continental GT, den
nye Ford Mustang og mange flere. Vi plejer at have en stor pose mere eller
mindre friske ærtebælge med, som vi spiser mens vi nyder showet af de i
Danmark ubetalelige biler, der triller (eller racer) forbi. I år er vi dog
gået over til kirsebær, som jeg dog ikke er så meget for. Det udvikler sig
imidlertid til en konkurrence bland de tre andre, om hvem der kan spytte
kirsebærstenene længst. Det bliver vildere og vildere, og de anstrenger sig
mere og mere - til stor morskab for mig. Dysten bliver dog afgjort da
Thomas' kirsebærsten lander under dækket på en forbikørende Lotus Exige, der
fører kirsebærstenen 50 meter ned ad vejen. Det er der ingen der kan matche.
De franske gendarmer er også en del af billedet og de forsøger at holde alle
'på plads' fra forsæderne af deres Peugeot 306. På et eller andet plan er
det lidt spøjst, at mange gendarmer står med deres digitale kameraer fremme
hele tiden og tager billeder af dem selv og de fede biler. Tiden er ved at
være fremskreden - hvis vi skal nå at se pitwalk og paraden - ergo må vi
videre. Vi kører stykket fra Indianapolis til Porsche kurvernes start, og
herefter retur via Mulsanne langsiden til campingpladsen Expo. Det er ved at
være meget varmt nu, og jeg mangler virkelig en kasket. Men den skal jo også
snart indkøbes, hvis jeg skal nå at få
nogle
autografer sat på den til paraden. Vel tilbage på campingpladsen tanker vi
lige op med vand, hvorefter vi fluks går op mod pitlane. Ved hovedindgang
ser vi at Audi har udstillet
den nye Audi RS4, som vi bruger lidt tid på at beundre. På vej mod pitlane
går vi forbi alle de små boder, der ligger imellem Dunlop broen og pitlane
på 'indersiden' af banen. Jeg overvejer hvilken kasket jeg kunne tænke mig -
hvilket team jeg i år vil 'støtte'. Valget falder på Aston Martin, da jeg
dels er glad for at se dem tilbage på Le Mans med DBR9'eren, men også fordi
at kasketten er alt for fed! Da den er købt og betalt vender jeg mig om for
at finde de andre. Det er ikke
lige til - de er som sunket i jorden. Jeg opdager at det team der har
Gizmondo som hovedsponsor, og som har indsat Ferrari 360 Modena #92, også
har indsat et par chicks i kampen og tilskuernes opmærksomhed. Den
opmærksomhed som Ferrari'en mangler på banen, indhentes af disse to piger -
ret smart faktisk, for på den måde kan jeg stadig huske navnet på
hovedsponsoren. Der er mulighed for at få taget billeder sammen med pigerne,
hvilket vi undlader. Det er naturligvis her jeg finder de tre andre! Vi må
videre og inden længe står vi ude foran Pescarolo #16's pitbox. Som vanligt
er der mange mennesker til pitwalken, og det er umuligt at blive sammen, så
jeg går op ad pitlane i mit eget tempo og får taget de billeder jeg finder
nødvendige. Der er ikke så meget at sige om pitwalken ud over at det er en
fed oplevelse, med mulighed for at få set alting meget tættere på - og ikke
mindste i et noget langsommere tempo end når racerne farer forbi med 200+
km/t. De andre venter på mig for enden af pitlane, og vi begynder at kæmpe
os tilbage gennem menneskemylderet. Da vi atter kommer forbi Pescarolo's
garager ser jeg, at Henri Pescarolo står og giver autografer. Folk er helt
vilde, men han er jo også en legende inden for netop dette løb, og hans team
Pescarolo Sport, som har hovedkvarter i Le Mans, har en sejr i dette løb som
det højeste mål. Det er ikke lykkedes endnu på trods af, at Pescarolo Sport
har haft en bil indsat i Le Mans siden 1996. Bedste resultat var en 4. plads
i 2000 - best of the rest (Audi R8 tog en 1-2-3 sejr). I år er der dog
virkelig lagt i kakkelovnen til at det skal lykkedes, og placeringen på
startgridden som 1 og 2 øger optimismen. Som noget nyt har Pescarolo fået
rally-verdensmesteren fra Citroën, Sebastian Loeb, til at deltage i bil nr.
17. Han nåede lige at køre de obligatoriske 10 kvalifikationsomgange inden
kvalifikationen lukkede i torsdags, så han kunne deltage i løbet. Det er
ikke nyt at rally-kørere pludselig kører Le Mans. Sidste år deltog Colin
McRae jo som bekendt i en Ferrari 550 Maranello #65 med svenskeren Rickard
Rydell og englænderen Darren Turner. Turner kører i år med David Brabham
(der tidligere har kørt Panoz med Jan Magnussen) og franskmanden Stephane
Sarrazin (der tidligere har kørt for Pescarolo Sport i 2003). Turner/Brabham/Sarrazin
deltager i år i Aston Martin DBR9 #59.
Jeg er
glad for, at vi både har nået at være til pitwalk, og set på mere eller
mindre sjældne biler ved Indianapolis og Arnage. To ud af tre. Vi mangler
dog stadig paraden, som også er et must at få med. Det er altid spændende at
se hvordan man får fundet en parkeringsplads og hvor længe man skal holde i
kø. Naturligvis er det ikke alle
potentielle tilskuere der
kommer til paraden, og mange bliver kørt i busser eller cykler. Det
efterlader dog stadig en stor del til at tage bilen - præcis som os.
Eftersom vi har 4 års rutine i at finde vejen går det ganske glimrende.
Sidste år kørte vi lidt forkert, og endte et andet sted end vi plejer. I år
er vi dog det rigtige sted, men parkeringspladserne hænger ikke på træerne.
På en eller anden måde, som stadig er mig ukendt, lykkes det Morten at få
placeret bilen, og vi kan spadsere op mod det lille torv ved 'bagsiden' af
domkirken. Vi kommer lidt for sent og paraden er
derfor allerede i gang. Der er uhyggeligt mange mennesker. Vi står og leder
efter muligheder for at komme over på den anden side af gaden, hvor der ikke
er nær så mange mennesker. Pludselig ser jeg kørerne fra en
Aston Martin komme kørende.
Jeg vil helst have autografer fra #59, men det er ikke til at se i farten.
Samtidig ved jeg ikke om #59 allerede
er kørt forbi. Og det ville være ærgerligt at komme hjem uden
autografer på hatten. Jeg signalerer til en vagt, giver ham min kasket og
tush, og spørger om han ikke vil sørge for de tre autografer. Det får jeg -
ganske som jeg plejer! Det viser sig at det er fra Aston Martin #58
(Tomas Enge/Peter Kox/Pedro Lamy). Efter denne hændelse med kasketten, har
vi fået tilkæmpet os pladser tæt på hegnet - og vi bliver derfor
forholdsvist hurtigt sluset over på den anden side. Her kan vi stå uden
problemer og følge resten af showet. Vi ser den sædvanlige pigegarde,
tropical girls (!!), en form for brasiliansk dans, en masse fede biler
(bl.a. en Ford GT40 i Gulf bemaling) og naturligvis resten af kørerne. De
eneste danskere vi får set er Lars Erik Nielsen og Thorkild Thyrring. Jan M
og Tom K må allerede være kørt forbi. Sådan kan det gå - man kan jo ikke nå
det hele.
Da det
er ved at være slut bevæger vi os tilbage til bilen. Vi skal lige nå et smut
i Carrefour for at købe noget aftensmad. Vel hjemme igen bliver grillen
startet op
under
det sædvanlige besvær. Vi har ikke nogen grill-starter med, så det ender for
det meste med, at vi bruger en hel pakke tændbriketter. Maden bliver dog
overdådig, og der bliver ikke sparet på noget, hverken af bøffer, pølser
eller Kronenburg. Som sidste år finder Thomas nogle at snakke biler med her
fredag aften - Morten går med. Sidste år var det én der havde arbejdet på
den belgiske fabrik hvor alle Ford Sierra Cosworth blev bygget. I år var det
nogle englændere, som både har en Rolls Royce Phantom og to Ford Sierra
Cosworth (en 2wd og en 4wd) stående - begge Cossie'er i mint condition.
Thomas er dybt imponeret (han har også selv en Cosworth). Mark og jeg sidder
blot og nyder aftenen ved den nu uddøende grill, mens der stadig er gang i
den andre steder på campingpladsen. Da klokken nærmer sig 1:30 tøffer jeg i
seng. Det næste døgn bliver langt og uden ret meget søvn. Der går ikke lang
tid før jeg falder i sover. Jeg vågner ved at Thomas og Morten kommer
tilbage til teltet med 4-tiden - men falder hurtigt i søvn igen.
I dag
er det lørdag. Vi skal tidligt op for at se det historiske race om
formiddagen. Jeg får taget det obligatoriske 3-minutters bad og er klar til
at gå, mens de andre er ved at stå op. Thomas og jeg går op imod
baneområdet, de andre er ikke hurtige nok til at komme af sted. De må støde
til senere. Lige da vi går ind på start/mål-langsiden begynder
opvarmningsomgangen. Hvilken perfekt timing! I 2002 var vi slet ikke
opmærksomme på dette historiske løb, i 2003 var det racere fra 70'erne, i
2004 var det de vandvittige Gruppe C racere fra slut-80'erne og
start-90'erne. I år er det noget ældre sager, der bliver luftet. De er fra
slutningen af 50'er og starten af 60'erne, hvor den mest prominente racer er
en Jaguar D-type. Mark kommer da Thomas og jeg har stået overfor
pitudkørslen i en halv times tid. Lidt efter kommer Morten. Løbet er sat til
at skulle være 1-1½ time, med minimum 1 pitstop undervejs. Der bliver ikke
tanket på så gamle biler, da tanksystemet i pitten ikke passer til de gamle
klassiske racerbiler. Der skal dog skiftes chauffør. Hvis der kun er én
chauffør, skal denne stå ud af bilen, løbe en omgang om bilen for derefter
at spænde sig fast igen. Det er lige før det er hurtigere at skifte chauffør
end
alt det løberi. Selvom bilerne er gamle bliver der gået til stålet. Der
bliver kørt tæt, og der bliver kørt hårdt - dog stadig med tanke på det
gamle materiel. Alle de gamle racere bliver alle kørt af 'unge' og nutidige
kørere, dog med én undtagelse. En Jaguar C-type kommer i pit, og en ung
person springer ud. I bilen sætter en ældre herre sig. Han har ikke en 'full-face'
styrhjelm på som alle andre, men blot en hjem der minder om én der kunne
benyttes til ridning - sådan så hjelmene nemlig ud den gang. Derudover et
par store 'skibriller'. Han optræder heller ikke i en fancy køredragt med
mange reklamer - den ligner nærmest en babyblå sparkedragt hvor der diskret
står Dunlop på brystlommen, ligeledes var dette datidens køredragt. Det
viser sig, at det er Sir Sterling Moss, der skal ud at køre. Hele pitstoppet
bliver filmet på storskærmen, og det varer tre gang så lang tid som
'normalt'. Men det er ligegyldigt. Da Moss er spændt fast springer den 3.4
liters R6'er i gang og første gear i den 4-trins gearkasse lægges ind. Da
der så småt kommer bevægelse i Jaguaren rejser alle sig op på hovedtribunen
og klapper i anerkendelse. Da Moss er nået til enden af pitlane og entrerer
racerbanen rejser han venstre hånd og vinker kort som gestus. På banen er
han dog ikke videre hurtig, men kører sig dog varm. Det kan ikke forhindre
Johnny Herbert i at tage det ternede flag efter en meget intens kamp med en
anden D-type. Herbert er ikke med i Le Mans i år. Han har kæmpet for at
kunne skrive Le Mans sejr nr. 2 på visitkortet lige siden han vandt sammen
med Volker Weidler og Bertrand Gachot i Mazda 787B #55 i 1991 - Tom K har
dog i de senere år formået at holde Herbert på sekundære placeringer. På vej
tilbage til Expo møder vi tre meget specielle og sjældne biler. Morten har
gentagne gange stået ved hegnet ved teltet og set på biler, ude af stand til
at foretage sig noget andet. Her er det dog helt i orden at vende sig. De
tre biler er: Edonis, Pagani Zonda F og en Koenigsegg CCR - de to første på
italienske nummerplader og Koenigsegg på svenske plader. Det er noget af en
oplevelse at se tre så specielle biler på én gang. Jeg havde hverken set en
Edonis eller Pagani Zonda på offentlig vej før nu.
Efter
denne oplevelse, kan vi lige nå at komme hjem og få noget sen
morgenmad/brunch. Derefter skal vi gøre os klar til at indfinde os på
hovedtribunen foran de
rigtige
tribuner, idet vi ikke har købt billetter til tribunepladserne. Vi skal i
hvert fald være der et par timer før starten går. Dog skal der også være tid
til den årlige P-plads vandring. Der står som regel nogle fede biler, som
bare venter på at der bliver taget billeder af dem. Der er en stor
parkeringsplads lige ved siden af Expo. Der ser vi bl.a.: Ferrari 612
Scaglietti, Ferrari 550 Maranello, Porsche 997, Maserati Quattroporte, Aston
Martin DB6 og en lang række moderne og ældre klassiske biler. Herligt!
Vi
ankommer til tribunen overfor pitten 2½ time før start - dvs. kl. 13:30. Her
er allerede ekstremt mange mennesker. Jeg er faktisk meget overrasket over
hvor vildt det er.
Vi kan kun finde plads til vores stole helt bagerst - i skygge af
'betalings-tribunerne'. Der er nu ikke meget andet at gøre end at vente, og
nyde endnu en kørerparade, mens programmet og startgridden studeres. Racerne
er som vanligt placeret i en 45 graders vinkel med snuden mod vejbanen - som
startformationen så ud før 1970. Kørerne bliver kørt forbi tribunerne på
start/mål-langsiden i en masse Audi A4 cabriolet'er. Hver gang en Audi har
kørt hele turen forbi tribunen, er der et kort interview med 'kaptajnen' på
den pågældende bil. Mange af de store stjerner siger et par ord - herunder
Tom Kristensen, der jo atter i år kan skrive historie
som den mest vindende i Le Mans historien. Da der er 40 minutter til start
bliver kørerne fastspændt og de opstilles i den egentlige startformation.
Tilskuerantallet på den 'billige' langside er steget stødt siden vi ankom.
Der er på ingen måde plads til flere. Men nu begynder spændingen virkelig at
blive bygget op. Racerne holder fuldt optimeret på gridden og venter blot på
et døgns strabadser. Ikke alle biler vil fuldføre, det er en kendsgerning.
Man skal være ekstremt koncentreret og samtidig have en smule held for at
holde sig ude af uheld. Det ved kørerne såvel som
tilskuerne. Syv minutter i fire sætter pacecar'en i gang. Pacecar'en sørger
for, at opvarmningsrunden tager præcis 7 minutter. Motorerne startes én for
én og langsomt men sikkert bliver gridden tom. Det er tid til at følge med
på storskærmen til højre for os. Alt lader til at gå glimrende, og alle er
kommet fint af sted. De to Pescarolo racere ligger i front og zigzagger og
hele banens bredde for at øge dækkenes temperatur. Pacecar'en kører godt
til, mens fartmaskinerne slumrer den. Pludselig bryder de første skær af
forlygter frem ved Ford-chikanen. Alle gør sig klar. Bilerne klumper sig
sammen, i håb om at kunne vinde placeringer inden eller i forbindelse med
indkørslen til Dunlop chikanen. Jeg har justeret mit Casio digitalur til en
countdown på 24 timer. Jeg står klar til at starte det. Da sidste sving er
rundet trækker pacecar'en til side med en brutal manøvre og feltet kan
krydse start/mål-stregen præcis kl. 16. Når feltet er samlet er der en
infernalsk larm - det lyder hamrende godt! Det tager feltet omkring
halvandet minut at køre forbi, hvorefter de næste 2½ minut henligger i
tavshed. Der går dog ikke meget mere end en halv time før dette er hørt op.
Så er de mindre klasser sat så meget tilbage, at der ikke længere er en
visuel opdeling af hvem der er først og sidst.
Alle
hører radio Le Mans for på den måde at suge alle oplysninger ud af
storskærmene. Jeg har i år købt mig et par 3M høreværn så jeg kan være
nogenlunde sikker på at høre hvad der sker - også når der kommer en
prototype farende forbi med 250 km/t. Det har jeg ikke brugt før, men det er
afgjort et plus! Pescarolo'erne trækker fra allerede i løbets første fase -
måske Audi ikke vinder i år? De er afsindig hurtige, og ikke mange andre kan
være med. Det lader endda til at Audi R8'erne bliver overhalet på
langsiderne af bilerne fra GT1-klassen - Corvette C6-R, Ferrari 575 GTC og
Aston Martin DBR9, hvor Audi'erne så kan generobre det tabte i svingene og
accelerationen ud af svingene. Allerede efter 8 omgange går den første
Pescarolo i pit. Det er bestemt interessant, for man regner med at Audi'erne
kan køre 11-12 omgang pr. stint (et stint er den tid der går mellem to
pitstop). Dog vælger nogle teams at trække deres biler ind tidligere til
første pitstop, da de derved kan undgå kø og trafik i pitten - dette gjorde
Toyota bl.a. med deres røde GT-One biler i 1998 og 1999. Derfor er det
væsentligt at se hvordan tankningen udarter sig over de næste timer. Et
forhold som dette kan senere få kuglerammerne til at gløde. For nok er
Pescarolo'erne hurtigere end noget andet på banen, men hvis de skal
signifikant flere gange i pit end Audi'erne, er der lagt op til konkurrence.
Ydermere kommer pålideligheden jo også ind i spillet. Audi'erne har vist at
de er bundsolide, og de gennemførte i 2004 uden at skifte gearkasse, som
ellers skete i 2000-2002. Det er påkrævet at der ikke sker mekaniske fejl,
hvis de skal kunne slå racerne fra Pescarolo. Der er lagt op til et
spændende race, hvilket bestemt er noget vi som tilskuer kan lide...
Efter
et par timer plejer vi at gå ned til Porsche kurverne. I år vælger vi dog at
lave noget mad først. Derfor går vi tilbage til campingpladsen. Imidlertid
skal vi have købt noget mad før vi kan lave det. Altså må vi en tur til
Carrefour igen. Det irriterer mig en del, for selvom vi naturligvis skal
have noget mad 'sætter vi tid til' hvor vi kunne have set race. Maden bliver
igen meget lækker, men jeg ville hellere have været ved Porsche kurverne før
solen går ned. Vi får dog efter maden startet bilen og kørt ned til Porsche
kurverne.
Bilkørsel på Le Mans-natten tager som altid ubeskriveligt lang tid, da der
er mange flere biler på vejene end de oprindeligt er designet til, og det
bliver til megen 'holden i kø'. Vi kommer dog frem til Porsche kurverne.
Og
fedt er det. Det er første gang jeg er her i mørke, og det minder faktisk
rigtig meget om stemningen ved Mulsanne Corner. Det er ikke helt så intenst
på grund af de manglende træer. På radio Le Mans hører jeg glædelige nyheder
- i hvert fald i forhold til Tom Kristensen. Den ene Pescarolo har haft et
mindre sammenstød med en Panoz, og den anden Pescarolo har to gange været i
pit for at udført reparationer på gearkassen. Alt imens har Tom Kristensens
fejlfrie Champion Audi R8 #3 overtaget føringen. Det lægger lidt yderligere
pres på alle i teamet. I stedet for at være jægeren, er bilen nu den der
bliver jaget. Det kræver fart, koncentration og holdbarhed at holde afstand
og der er over 19 timer tilbage af løbet. Den anden Champion Audi R8 #2
følger også godt med, og ligger på en tredjeplads. Disse fornemme
placeringer skyldes ikke en exceptionel hurtighed fra Audi'erne, men
udelukkede en næsten skræmmende stabilitet og et pitcrew perfektioneret til
det ekstreme, og så lige konkurrenternes uheld. Vi bliver hængende ved
indgangen til Porsche-kurverne indtil ca. kl. 23:30. Natten har sænket sig;
det samme har fugten, og temperaturen er også dalet. Vi må videre. Turen går
nu til Mulsanne Corner. Det kræver 30 minutters kørsel/'holden i kø' for at
komme de 2-3 kilometer sydpå. Da vi kommer derned er der mange flere
mennesker end vanligt - men det er der jo i grunden alle steder til årets
løb. Det er stadig meget mørkt at gå langs banen gennem skoven det sidste
stykke til Mulsanne Corner. Den oplevelse man får her, kan ikke fås andre
steder. Jeg har næsten glemt hvor fedt det er. Jeg står
bare og nyder det. At se lygternes skær, høre motorerne arbejde ved
nedgearingerne, se de rødglødende bremseskiver når de runder selve svinget
osv. jeg kunne blive ved. Det er ubeskriveligt, bare at læse om det eller se
billeder er ikke fyldestgørende - det skal bare opleves! De andre
placerer deres stole, og sætter sig for at
nyde stemningen. Jeg snuser lidt rundt på egen hånd for at få det hele med,
får taget nogle billeder og 'skudt' lidt video. Da jeg kommer tilbage, er
Thomas delvist faldet i søvn, og Mark virker heller ikke videre frisk. Efter
noget tid får Morten og jeg får samlet sammen på de to andre. Og vi bevæger
os ud til bilen, for at komme tilbage til Expo. Klokken er ved at være 2 om
natten. Løbet har været i gang i 10 timer, og Tom Kristensens Audi kører
stadig som et schweizisk urværk - fejlfrit - og indtager derfor forsat
pladsen i front. Da vi kommer tilbage til campingpladsen, spørger jeg som
vanligt, om der er nogen der vil med op til start/mål-området og se noget
race. Thomas og Mark er på vej i seng, men Morten er frisk på mere. Jeg har
en aftale med mig selv om, at få taget et endnu bedre billede af solopgangen
end jeg fik sidste år. Vi går rundt på tribunen overfor pitten. Det er det
eneste sted på banen hvor der er rigtig oplyst, så man kan se hvor man
træder. Vi går ned mod Ford-chikanerne, hvor man faktisk ser indbremsningen
rigtig godt. Det er ikke et sted jeg har gjort meget ud af de foregående år,
men det er afgjort værd at huske på i fremtiden. Tiden går, jeg tager en
masse billeder velvidende, at kun ca. 10% bliver gode - digitalkameraet gør
det noget lettere at sortere i bagefter. Vi går op mod Dunlop-broen og over
på den anden side - på 'inderkredsen' - og nyder racernes gennemkørsel af
den 'nye' S-kombination efter Dunlop-chikanen (faktisk er den jo ikke så ny
mere - den blev bygget til den 70. udgave i 2002). Jeg sidder og øver mig
lidt med kameraet og forsøger at finde de bedste indstillinger til mit
billede. Morten sidder og halv-blunder. Da himlen er begyndt at få et
rødligt skær, skal vi af sted. Jeg må være på plads når billedet skal tages.
Mellem 04:45 og 05:15 er primetime. Jeg springer over det lille hegn, så jeg
kan række kameraet ud gennem det 2½ meter høje trådhegn og knipser løs. Jeg
får vel taget 30-40 billeder. Da jeg mener, at jeg har fået nok, spørger
Morten om jeg ikke lige skal have et par stykker mere. Tja, hvorfor ikke -
jeg er her jo kun én gang om året. Det bliver 2-3 gode billeder, hvor 1
bestemt skiller sig ud. De første 30-40 stykker er lige til at kassere, når
man ser det sidste. Lyset kan nemlig snyde en anelse. Det virkede meget lyst
da jeg tog de sidste billeder, men det blev faktisk helt perfekt. Som alt
andet med Le Mans er det svært at fange den helt præcise stemning på både
video og billeder. Man er nødt til at være der selv. Herefter er Morten og
jeg heller ikke så meget værd mere og vi går direkte hjem til teltet og
lægger os til at sove.
Ved
10-tiden er vi oppe igen. Efter et hurtigt bad og et morgenmåltid, kan vi gå
i gang med at pakke teltet ned. Det virker lidt spøjst - vi har jo næsten
lige sat det op, og vi har kun sovet der tre gange. Det føles dog ikke
sådan med alt hvad vi har oplevet. Vi går og hører radio imens. Klokken 7 i
morges overtog Pescarolo #16 med Emmanuel Collard/Jean Christophe Boullion/Eric Comas
andenpladsen fra Audi R8 #2. Pescarolo'en har angiveligt fået enorm fart i
hjulene, for den henter hurtigt ind på Tom Kristensens førende Audi R8 #3.
Intet er endnu afgjort. På grund af teltets størrelse, tager det lang tid at
få pakket det ordentligt ned, og ikke mindst at få pakket bilen så vi kan
have alt med hjem igen. Den er proppet til randen. 2½ time før afslutningen
er det hele klaret, og vi kan gå ind gennem billetlugerne for sidste gang i
år. På vejen køber jeg en Aston Martin skjorte med korte ærmer i 'British
Racing Green' - pris: €75. Kort tid efter er vi på den store tribune overfor
pitten hvor vi også stod ved løbets start. Hvis der var mange mennesker da
løbet startede, er der nærmet dobbelt så mange nu, og der kommer hele tiden
flere. Vi opgiver at placere vores stole nogen steder og følger resten af
racet stående. Det er blevet mere nervepirrende, da Pescarolo'en æder
omkring 4 sekunder pr. omgang. Ydermere har Audi R8 #3 haft en
sivepunktering. For at spare tid på endnu et dækskift, er Marco Werner
skiftet med Tom Kristensen før oprindeligt planlagt. Hvis det holder hjem,
vil det være første gang, at Tom Kristensen selv kører over målstregen efter
de 24 timer. Audi'en skal køre tider under 3:43 for at holde til mål. Da
klokken er ca. 14:30 kører Pescarolo #16 ind til sit næstsidste
rutinepitstop. Men bilen bliver rullet baglæns ind i garagen! Den har
tilsyneladende et problem med koblingen. Det frembringer stor jubel fra alle
danskere på tribunerne rundt omkring på banen, idet Tom Kristensen derved
har mulighed for at vinde igen i år. Det hele er dog ikke vundet endnu, og
meget kan endnu gå galt. Og det går også galt for en bil, dog ikke Tom
Kristensens, men Aston Martin DBR9 #58 (dem jeg fik autografer af på
kasketten). Efter 23. timer kører bilen tør for benzin (hvilket Frank Biela
også gjorde i 2003 - dog kun efter 1 time). Det er ærgerligt, uheldigt og
yderst uprofessionelt. Aston Martin bilerne har klaret det rigtig godt, men
har overordnet ikke kunnet stille noget op mod Jan Magnussen og co. i
Corvette C6-R #64, der ligger til at forsvare klassesejren fra sidste år.
Denne fatale fejl fremkalder så stor vrede hos to engelske fans med
tribunebilletter, at de går i vrede. Da de har forladt tribunen, spørger de
os, om vi ikke vil have de to billetter. Det vil vi naturligvis gerne. Men
vi er jo fire. Vi aftaler at vi tager en halv time på tribunen hver. Da vi
skal til at bytte, kan jeg imidlertid ikke finde Mark i mylderet. Jeg
beslutter mig derfor for, at jeg vil forsøge at komme ud på banen i stedet;
præcis som vi også gjorde i 2002. Det bliver til en omgang skubben og masen,
men jeg får en fin plads lige foran metalporten, som bliver åbnet så snart
den sidste bil har passeret mål-stregen. Da døren åbner, er jeg hurtig og
jeg får en rigtig god plads lige op ad pitmuren (så man altid kan komme væk
hvis der skulle ske noget i menneskemængden). Det er en helt optimal
afslutning på et godt race!
Efter
en kort ventetid kommer kørerne ud på podiet - ét team ad gangen. Champion
Racing har biler på position 1 og 3. Pescarolo #16 kilede sig ind imellem på
en 2.
plads.
Pescarolo #17 udgik efter 288 omgang - ca. 20 timers kørsel. Da alle er på
podiet bliver pokalerne hævet over hovedet. Fantastisk præstation af Tom
Kristensen: 6 sejre i træk, 7 i alt. Han må kunne noget specielt, for når
hans medkørere er på hold med andre kørere laver de fejl, som de aldrig når
de kører med nutidens Mr. Le Mans - Tom Kristensen. Henri Pescarolo giver et
interview - tydeligvis mærket af begivenhederne, tydeligvis skuffet. Solen
bager stadig ned fra en skyfri blå himmel. De andre er allerede gået op til
bilen og jeg skal møde dem deroppe. Jeg har dog ikke travlt med at komme
tilbage. Jeg slentrer op af start/mål-langsiden og suger indtryk og stemning
til mig. For det er dét det også handler om som tilskuer. Denne udtalelse
har den 5-dobbelte Le Mans vinder Derek Bell også bekræftet i et interview
med TV2. Le Mans stigende popularitet skyldes bl.a. stemningen, og den er
stadig uændret efter 74. udgaver af løbet. Reglementet, bilerne og kørerne
er skiftet, men stemningen og oplevelserne er de samme - dét er fedt!
Da
jeg kommer tilbage til Expo er alt pakket, og jeg kan blot stige ind i bilen
og kigge mig tilbage, mens vi triller ud til motorvejen. Vi forventer at
komme til at sidde i kø når vi skal gennem den store Peagé på vej mod Paris.
Apropos Paris, så har vi stadig ikke helt opgivet af komme forbi
Eiffeltårnet. Vi har nu talt om Eiffeltårnet i fire år uden at gøre noget
ved det. Efter 200 km på motorvejen er vi alle klar på noget aftensmad. Vi
søger på vores navigationssystem hvor den nærmeste McDonalds er placeret i
Paris og omegn. Vi bliver guidet derhen uden problemer, og får indtaget en
passende mængde fastfood. Nu hvor vi alligevel er lige udenfor Paris, kan vi
ligeså godt få set det tårn. GPS'en finder en vej derhen. Vi er glade for,
at vi kører derind en søndag aften kl. 20:30, for der ret trafikeret i de
parisiske gader - tænk hvis vi var kommet forbi mandag morgen?! Efter en
halv times kørsel, ser vi det famøse tårn. Det ser godt ud som det står med
solen i baggrunden, og man blot ser silhuetten. Vi stiger ud ved foden af
Eiffeltårnet og beundrer det gamle monument. På vej ud af Paris mod
motorvejen ser vi Triumfbuen, Concordepladsen og Stade de France, som blev
bygget til VM i fodbold i 1998. Solen står lavt og oplyser hele himlen i en
rød farve. Nærmest ligesom i morges, for 16 timer siden, da jeg stod med mit
kamera gennem hegnet og tog billeder af Dunlop broen, som jeg sikkert vil
gøre mange år frem.
See you next year at Le Mans - race fans!
|