Om LEMANSarea.dk
[
LEMANSarea.dks historie | Webmasterens historie |
Kontakt |
Systemkrav | Rettigheder ]
LEMANSarea.dk's
historie
Sitet LEMANSarea.dk blev oprettet den 27. marts 2001, efter at have
levet en noget tavs tilværelse på gratis-server fra get2net. Med den nye
adresse fulgte også et mere lyst, venligt og brugervenligt layout. I starten
var arbejdet omkring LEMANSarea.dk meget seriøst og det blev opdateret hele
tiden, men bl.a. pga. studier mv. er jeg nået til en erkendelse af, at det
kun kan lade sig gøre ca. 1 gang pr. år - efter løbet.
Desuden er LEMANSarea.dk tiltænkt de, der gerne vil have et hurtigt overblik
over løbet. Hvis man ønsker en lidt dybere forklaring, kan man
evt. se på flere af de mange andre store sider.
I 2002 var jeg for første gang i Le Mans for at se løbet live, og har
efterhånden været der 7 gange. Fra at være et egentligt Le Mans site,
bevæger LEMANSarea.dk sig med tiden nok mere over i at beskrive disse rejser
- mest for at jeg selv kan huske dem, men også for at dele oplevelserne med
andre...
Webmasterens
historie
Men hvem er jeg, og hvorfor gider jeg sidde og bruge min tid på at forklare
folk om noget, der kun sker én gang hvert år? Ja, sagen er den, at
jeg har været ganske interesseret i Le Mans siden 1990 - det var som
bekendt her den første dansker, John Nielsen, vandt det fantastiske løb.
Dengang var ikke specielt gammel, men alligevel fangede disse fartmonstre
min interesse, og hvert år - den anden eller tredje weekend i juni - var jeg at finde
foran fjernsynet. Jeg så tit alle de udsendelser som TV2 havde, men dette
var bare ikke altid nok. Derfor var det en lettelse, at TV2 sammen med Zulu
endte med at vise alle 24 timer. Og efterfølgende har det været normen.
Som tiden gik, var det ikke nok, blot at se dette løb én gang om året.
Der skulle ske noget mere. Derfor satte jeg mig til at lave et site på
Internettet til alle de mennesker, der måske ikke engang ved hvad dette løb
er. Og det ville da være synd, hvis de skulle gå og være uvidende om en
meget vigtig begivenhed hele deres liv.
Det er klart at Le Mans er det fedeste motorløb her i verden,
men hvilken er så den fedeste bil? Der kan være flere bejlere til den
titel, men set ud fra mit synspunkt vil 1980'ernes og 1990'ernes gruppe
C-racere altid stå som noget specielt, idet det var de første
racere jeg så på banen ved Le Mans. Biler som Porsche 956, Porsche 962C,
Jaguar XJR12, Sauber-Mercedes C9 mv. vil altid være mine favoritter. Men
det er da frydefuldt at se, at de gamle gruppe C-racere er vågnet op igen
efter reglementsændringen til løbet i 1994. Dette kan ses i de semi-gruppe
C-racere der har kørt på Le Mans i slutningen af 1990'erne: Toyota GT-One eller
Bentley Speed-8. Og her i det nye årtusinde har Prototype racerne også 'fået
godt fat'!
Der er næsten noget - skal vi sige religiøst over Le Mans.
Men det er nok ikke en fornemmelse jeg deler med særligt mange andre. Men
det forekommer mig som en form for rituel handling, og der er altid noget
storslået over løbet: Det hænger nok sammen med, at optakten er altid den
samme (se evt. historie-sektionen), den lange bane, den lange distance,
mørket... you name it!
Kontakt
Har du nogle forslag eller spørgsmål, kan jeg kontaktes på flere
forskellige måder:
Om mig |
Navn:
|
Martin
Kirschmeyer |
|
|
|
Rettigheder
Intet - hverken grafik eller tekst - må kopieres eller på anden vis
benyttes til andre websites og/eller trykte medier, uden en skriftlig
henvendelse til rettighedshaver. Alle rettigheder tilfalder webmasteren
Martin Kirschmeyer.
|