Banen
[ En
tur rundt på banen | Gamle bane lay-outs
]
En
tur rundt på banen
Banen er som sagt meget speciel, her
kommer en lille gennemgang. Hvis man triller ud fra pitten på Le Mans, vil man nogenlunde
opleve det således:
Det første man ser, er
et langt højresvig, der munder ud i Dunlop-chikanen. Man ankommer med ca. 250 km/t, og
der bremses ned fra femte til andet gear. Derefter accelererer man op over Dunlop-bakken,
gennem Dunlop-broen, ned gennem den nye 'Esses'. Der er en blød højrekurve
fulgt af en blød venstrekurve hvilket munder ud i et lidt skarpere
højresving. Dette blev tilføjet til løbet i 2002, ellers havde der blot
været en lang lige bakke fra Dunlop-broen og ned til S-chikanen. Det er en hurtig chikane der
tages med ca. 200 km/t i fjerde gear! Derpå kører man ned gennem det meget hurtige
højresving Tertre Rouge. Dette sving er specielt vigtigt, da det er det sidste sving
inden den legendariske Mulsanne-langside. Udgangshastigheden er derfor vigtig. Nu
fortsættes ned af Mulsanne-langsiden, hvor bilen næsten er i en konstant acceleration,
lige indtil den første chikane. Det er en højre-venstre chikane, og den blev indviget i
1990, da hastighederne ned af den ellers 5 kilometer lange Mulsanne-langside nærmede sig
400 km/t. Nu er det 'kun' muligt at køre 330 km/t. I 1988 satte franskmanden Roger Dorchy
faktisk den absolutte hastighedsrekord på Mulsanne-langsiden. Han nåede op på 405 km/t
i en WM-Peugeot. Efter første chikane, køres hastigt videre
til den næste chikane. Det er en venstre-højre chikane, og er ikke helt så skarp, som
det forrige. Så fortsættes kørslen op over den berømte Mulsanne-bakke. Der forøvrigt
blev fladet ud til løbet i år 2001, da det var her, at Mercedes-Benz CLR'en med nr. 5 (blå sidespejle) lettede, slog fire kolbøtter før den
landede på hjulene - i skoven 30 meter ved siden af banen. Dramatisk. Chaufføren af
bilen var Peter Dumbreck, der slap fra ulykken uden nævneværdige skrammer.
Derfor blev bakken gjort mindre for at mindske det løft der kom på bilerne.
Op over
bakken og gennem Mulsanne-Corner, der tages i andet gear. Herefter kommer
man op til et meget langt lige stykke, hvor bilernes speedometer for tredje
gang på én omgang, svinger op over 330 km/t. Hvorefter der følger et sving
kaldet Indianapolis, som man går igennem med ca. 150
km/t i tredje gear. Efter et lille stykke følger en brutal nedbremsning til
svinget Arnage. Her er typisk mange tilskuere (og mange myg) der står tæt
pakket for at se bilerne passere indenfor blot fire meters afstand. Nu er vi nået til et af de mest krævende steder på Le Mans.
Porsche-kurverne. Det er en serie af kurver, der er meget hurtige, og som kræver god
koncentration på alle tider af døgnet. Der er tre venstresving og to
højresving. Man går gennem denne sektion med ca. 250 km/t.
Så er vi nået til banens sidste svingkombination: Ford-chikanerne. Man ankommer med
relativt stor fart, bremser ned til 3. gear, napper curberne i begge sider, svinger til
venstre, fortsætter lidt ligeud, og svinger derefter til venstre igen. Derpå kommer man
op forbi pitten, hvor pit-boardet aflæses.
Sådan fortsætter det ca. 375 gange gennem de 24 timer. Fascinerende!
Gamle
bane lay-outs
I nedenstående skema kan du finde alle de gamle bane
lay-outs lige fra løbets start i 1923. Man kan tydelig se en udvikling, fra at banen først
gik mellem nogle forskellige byer til at blive en egentlig racerbane. Dermed
blev banen også mere rund i sine former, og dermed ikke så kantet som
tidligere. Alle bane lay-outs er her fra maisonblanche.co.uk.
Efter 2002 er banen løbende blevet opdateret med små ændringer, f.eks. vinkler på sving, andre curbs etc., men hoveddesignet ændres der ikke ved.
Klik på punktet ud for et
specifikt årstal for at se bane udformningen for den periode |
|
1923
- 1928 (17, 262 km) |
|
1968
- 1971 (13,
469 km) |
|
1987
- 1989 (13,
535 km) |
|
1929
- 1931 (16,
340 km) |
|
1972
- 1978 (13,
640 km) |
|
1990
- 1996 (13,
600 km) |
|
1932
- 1955 (13,
492 km) |
|
1979
- 1985 (13,
626 km) |
|
1997
- 2001 (13,
605 km) |
|
1956
- 1967 (13,
461 km) |
|
1986
(13,
528 km) |
|
2002 - 20xx (13,
650 km) |
|
|