Site Index

» Tag selv til Le Mans
» Hvad er Le Mans?
» Historien bag løbet
» Banens design
» Rejsebeskrivelser fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » Rejsen 'uden for sæsonen'
» Billeder fra Le Mans
  » 2002
  » 2003
  » 2004
  » 2005
  » 2006
  » 2008
» Optakt
  » 2007
  » 2014
  » 2015
  » 2016
  » 2017
  » 2018
  » 2019
  » 2022
  » 2023
» Statistik
  » Alle Le Mans vindere
  » Diverse statistikker
» Film
  » Le Mans (1971)
  » 24 Hours (2003)
» Links
» Om LEMANSarea.dk
 

Le Mans Info

Testdag: Søn d. 8. juni 2025
Race: Lør d. 14. juni 2025
Antal dage til Le Mans start:
Kommende udgave nr.: 93
 

Årets Le Mans plakat

Den officielle plakat - www.lemans.org
Kilde: www.lemans.org
 

Site Info

Version: 4.1
Dato:
Opdateret: Søn d. 16. juni 2024
W3 validering: HTML 4.01
Browser vindue:
Opløsning:
 

Optakt til Le Mans 2015 (Den 83. udgave af 24 Heures du Mans)

Søn d. 14. juni 2015
Porsche vandt! For 17. gang. Så kort kan det siges. Jeg vil ikke sige, at det var uventet, men stensikkert var det heller ikke at de ville løbe af med sejren - i hvert fald ikke da løbet først kom igang. Efter at Porsche havde smadret alt og alle i kvalifikationen, var Audi meget mere klar i 'race pace', og de seks biler fra de to store fabrikker besatte længe de første seks pladser i løbet. Loic Duval i Audi #8 lavede tidligt lørdag aften en fejl ved nedbremsning til en slow zone, som sendte bilen i barrieren. Slow Zones var i øvrigt et nyt tiltag for at begrænse mængden af safety car på banen. Det lod faktisk til at fungere meget godt, altså bortset fra Duvals overmodighed. Han formåede dog at bringe bilen tilbage til pitten. Alle Audi'er havde faktisk probelemer af den ene eller anden art, og det er usædvanligt for det tyske mærkes deltagelse i Le Mans. Porsche #19 og Porsche #17 (som endte 1 og 2), havde ingen mekaniske fejl. At Marc Webber i Porsche #17 fik overhalet i en gul flagzone, så han måtte indkassere en 1 minuts stop-and-go straf, har han kun én at takke for. Han førte racet på dette tidspunkt, og formåede aldrig rigtig at komme tilbage i løbet. Men at det var Porsche #19 der skulle løbe med al hæder og ære i sidste ende lå ikke i kortene. Det var det svageste af de tre kørerlineups med Nico Hülkenberg, Earl Bamber og Nick Tandy, hvor kun sidstnævnte havde erfaring med Le Mans før, og kun i GTE Pro - aldrig i en prototype. Det minder mig om Porsches anden sejr - i 1971. Her var Gijs van Lennep og Helmuth Marko heller ikke Porsches favorit-kørerlineup. Men ikke desto mindre vandt de, og satte i øvrigt distance rekord på vejen. Rekorden fik lov at stå i 29 år - til 2010 hvor den blev slået af en Audi R15 TDI med Dumas/Rockenfeller/Bernhard.

Men der var dog også andre LMP1'ere som cirkulerede mere eller mindre friskt rundt på banen. Toyota var jo sidste år stinkende hurtige, men manglede lidt på holdbarhedskontoen. Japanerne havde derfor gjort alt i år, for at holdbarheden ikke skulle volde problemer i år. Det gjorde den som sådan heller ikke. Der var selvforskyldte afkørsler, men det værste var at de med holdbarheden havde sat sidste års speed over styr. De havde i hvert fald ikke formået et forbedre sig nok ift. de tyske konkurrenter. De var dog bedre end de andet japanske indslag. Nissans projekt er virkelig bemærkelsesværdigt, og fantastisk at så mange forskellige biler med helt forskellige grundkonstruktioner kan eksistere under det samme relement. Faktum var dog bare, at de slet ikke havde hverken holdbarheden eller speeden. Og det var faktisk lidt ærgerligt. Jo flere konkurrencedygtige racere i LMP1 jo bedre. Måske kommer de igen næste år - spændende om de kan få deres design til at fungere.

Der var jo også danskere med i årets løb, selvom ingen var med i klassen hvor det er rigtigt sjovt - LMP1. Ingen af dem formåede dog at komme på podiet. 'Danskerbilen' (Aston Martin #95) endte som nr. 4 i GTE Pro klassen mens Michael Christensen i Porsche #91 blev 5'er i klassen. Jan Magnussen udgik jo med Corvette #63 før det hele gik i gang, men Corvette fik oprejsning da Corvette #64 vandt GTE Pro klassen, efter Ferrari #51 fik problemer med gearkassen. De havde ellers god fart i bilen, og jeg tvivler på, at Corvetten kunne have taget den på ren speed på den korte tid der var tilbage.

Det var et fedt løb. Det er det ofte. Men det er også trist og vemodigt at man skal vente 370 dage til næste gang løbet startes - måske man skulle tage at følge lidt med i WEC? Det må kunne hjælpe lidt - og så alligevel ikke. Det er uden tvivl et fantastisk event, og det er intet under at der i år var 263.500 tilrejsende tilskuere. Jeg glæder mig til atter at være én af dem i fremtiden...

Eksterne links
- 24h-lemans.com
Provisional Classification - 83. Edition des 24 Heures du Mans

Til sidens top


Lør d. 13. juni 2015
Race Day! Om en times tid er årets største sportsbegivenhed i gang. Radio Le Mans er netop igang med den klassiske præsentation af grid'en. Paul Truswell står som altid for denne gennemgang. Stemningen bygger op som det plejer at være. Det skal nok blive godt. Specielt når Tom Kristensen i år er 'grand marshall' og skal køre Audi R8 pacecar'en, som vil sætte løbet igang præcis kl. 15:00.

Der er dog allerede blevet kørt på banen i dag. Morgenens warm up, resulterede i Kristian Poulsens Corvette #50 kørte af banen næsten samme sted som Jan Magnussens Corvette #63. På nuværende tidspunkt ser det dog ud til at den bliver klar til start. Man må dog sige, at Corvetterne har haft deres problemer med Porsche-kurverne i år.

Jeg faldt i øvrigt over lidt sjovt materiale. TV2 Sporten har fået Tom Kristensen til at gennemgå Audi R18 e-tron i en række små videoer á 1-2 minutter. Der er ikke så meget nyt i det, men altid sjovt at høre Tom fortælle. Én ting overraskede mig dog: Intermediate dæk har ikke længere riller!? Tidligere har de været en light udgave af en regndæk blot med mindre mønster. Det er ikke tilfældet længere, da Michelin har lavet en anden gummiblanding som skulle overflødiggøre rillerne.
Jeg så endvidere at Motorsport.com havde samlet en sjov liste med 24 spørgsmål til årets løb. Spændende at se hvad der 'går i opfyldelse'.

Optakten i TV starter nu - godt race...

Eksterne links
- sporten.tv2.dk
Ved 180 km/t kan den køre på loftet. Forestil dig, hvad der sker ved 340...
- motorsport.com The Critical List: 24 things to watch for in the Le Mans 24 Hours

Til sidens top


Fre d. 12. juni 2015
The long wait! Det kaldes denne fredag ofte. Dagen hvor der ikke sker nogen aktiviteter på banen, men det gør der derimod så mange andre steder. F.eks. den gratis pitwalk og paraden i Le Mans by. Det er også dagen hvor man evaluerer de sidste par dages kvalifikation. Det gik jo på sin vis som forventet, men jeg er alligevel imponeret over Porsche kunne klemme en 3 min. 16 sek. tid ud af deres 919 Hybrid. Porsche er det eneste der kører med 8 MJ hybridsystem, og times dette korrekt, kan det give voldsomt hurtige omgange. Det tager dog noget tid at lade op, så i 'race pace' vil de nok i realiteten være tættere på Audi R18 e-tron. Audi kører i øvrigt kun med 4 MJ hybrid-system. Alle de større teams blev linet op i ganske stringent orden: Porsche, Audi, Toyota, Rebellion og Nissan lidt længere nede.

  1. #18 Porsche: 3:16.887
  2. #17 Porsche: 3:17.767
  3. #19 Porsche: 3:18.862
  4. #8 Audi: 3:19.866
  5. #7 Audi: 3:20.561
  6. #9 Audi: 3:20.997
  7. #2 Toyota: 3:23.543
  8. #1 Toyota: 3:23.767
  9. #12 Rebellion: 3:26.874
  10. #13 Rebellion: 3:28.930

Bemærk at Toyotas pole tid sidste år var 3:21.789. Alle Porscher og Audier er hurtigere end denne tid - 6 biler. Tilgengæld er det spøjst at Toyota er ca. 2 sekunder langsommere. Rebellion teamet har ca. forbedret sig med 3 sekunder ift. sidste år.

Jeg ville gerne nævne Nissan i ovenstående opstilling også. Men faktum er, at de blev kørt agterud af diverse LMP2 biler. For at gøre det hele lidt værre, er de blevet rykket tilbage på gridden grundet deres langsomme kvalifikation. 7 biler, incl. de tre Nissan'er, er starter sidst. Dette skyldes at de skulle være inden for 110% af pole position tiden. Det klarede de ikke. I stedet for at starte som nr. 11, 13 og 15 starter de nu som nr. 30, 31 og 32.

Og nu vi er ved det er det kun 55 på grid'en i morgen når starten går kl. 15. Desværre er det Corvette #63 der ikke kommer til start. Jan Magnussens bil. Han crashede voldsomt i den sidste det af Porsche-kurverne i den sidste det af gårsdagens tidlige kvalifikationsrunde, da 'et fremmedlegeme bevirkede at speederen satte sig fast'. Det betød at Jan, som kørte bilen på det pågældende tidspunkt, var passager da bilen bragede ind i betonmuren med 175 km/t. Da speederen havde sat sig fast, spandt bilen 180 grader og fortsatte tværs over banen hvor den ramte den anden betonmur. Chassiet kollapsede både i for og bagende. Et nyt chassis kunne ikke nå at blive fløjet ind fra USA, og selv hvis det var muligt skulle Corvette Racing stadig have en dispensation fra ACO, som sandsynligvis blot var en formsag. Voldsomt så crashet ud, og der gik lang tid inden Jan kom ud af bilen. Men efter alt at dømme, var han frisk kort efter.

Porsche-kurverne er jo en udfordrende del af banen, og en af de sidste stedet hvor der er 'kontant' afregning, idet der er betonmur direkte op til banen. Vi så jo ligeledes Loïc Duval crashe grumt sidste år i Tom Kristensens Audi R18 e-tron. Her fik man hentet et nyt chassis i Ingolstadt, fik dispensation fra ACO, og endte med at kæmpe med om sejren, som dog gik til søster Audien. ACO ønsker ikke disse ulykker - det gør ingen - og har derfor sat ind for at skabe større afkørselsarealer. Senest har Radio Le Mans rapporteret, at den store græsvold ved indgangen til Porsche-kurverne, er blevet revet ned og genopbygget flere meter længere væk fra banen. Den nye vold er slet ikke bygget stabilt nok, så der er ikke længere mulighed for at stå. Det er trist, for det er et fedt sted. Man kan se bilerne komme farende fra Arnage, og dreje ind i den første bløde højrekurve. Man kan følge bilerne længe, fornemme farten, høre nedgearinger mv. I stedet har ACO udviddet området på den modsatte side (på indersiden). Det er ikke et let tilgængeligt område - man skal gå langt gennem campingpladsen Beausejour. Lad os håbe at volden på ydersiden af banen i fremtiden bliver stabiliseret, så man igen kan få den gode oplevelse på netop dette sted.

Og så vender Ford tilbage til Le Mans i 2016! 50 år efter den første sejr i 1966. De vandt jo i øvrigt 4 gange i træk (1966-1969). Deres tilbagevenden bliver med en ny udgave af Ford GT, og den kommer til at deltage i GTE-klassen. Man kunne have sat næsen op efter endnu en bejler til LMP1 klassen, men man skal ikke kimse af fabriksteams - heller ikke selvom det er i GTE klassen.

ACO i dag holdt pressekonference, hvor datoerne for næste års Le Mans er fastsat. Det bliver d. 18.-19. juni 2016 med testdagen d. 5. juni 2016.

Så er der ikke så meget tilbage at sige, andet end: God fornøjelse. Må den mest stabile bil vinde!

Eksterne links
- 24h-lemans.com
Combined qualifiying results
- motorsport.com Seven cars, including Nissan trio moved to rear of Le Mans grid
- motorsport.com Ford announces Le Mans return
- 24h-lemans.com The ACO announces two new regulations

Til sidens top


Tirs d. 9. juni 2015
Nu er Le Mans stemningen rigtig ved at få fat, når man ikke er i Frankrig er det meget naturligt at finde nyheder og andet materiale. I den forbindelse besøgte jeg motorsport.com. De har en mægtig stor sektion der udelukkende behandler Le Mans. Og udover at levere tekstbaserede nyheder som så mange andre, har de et stort billedegalleri med 500+ billeder fra se seneste dages tekniske kontrol på torvet i Le Mans by. Hvis man samtidig tuner ind på Radio Le Mans, som kan streames i en glimrende kvalitet via Internettet, er det næsten som at være der selv. I øvrigt vil jeg minde om, at man udover at streame fra computer ligeledes kan streame det fra en smartphone. Det lyder banalt, men stemningen bliver bare lidt federe når man også kan høre det i bilen. Præcis som man ville gøre hvis man var til stede ved Circuit de la Sarthe.

På flere af billederne hos motorsport.com ses bl.a. de nye Nissan GT-R LM Nismos. Man bemærker straks at de ikke er bemalet helt ens, da #21 (blå) skiller sig ud fra #22 og #23 (røde). Det er der en speciel grund til, og jeg synes faktisk at grunden er cool på den retro-agtige måde. Bemalingen af #21 skal nemlig henlede tankerne på Nissan R90CK's pole position for 25 år siden - i 1990. Et løb som John Nielsen jo som bekendt vandt i en Jaguar XJR12. Mark Blundell satte tiden i 1990 - undervejs nåede han en tophastighed på 366 km/t. Der kan findes en video på Youtube af præstationen om end det er en ganske elendig kvalitet.
Det er denne bedrift som Nissan vil hædre. Det synes jeg er fedt. Le Mans er jo så meget mere en et årligt racerløb - hele historien følger med, og det er godt at blive gjort opmærksom på den fra tid til anden!

Den sidste ting jeg lige vil nævne, er en artikel fra autosport.com. Under det seneste WEC løb på Spa regnede det en del, som det har for vane i Ardenner-bjergene. Toyota TS040 Hybrid med Nakajima bag rattet crashede voldsomt op bag en langsomt-kørende Audi, da han ikke kunne se baglygterne pga. det dårlige vejr. ACO har derfor foreslået at der implementeres skapt blinkende baglygter som aktiveres i regnvejr. Alle LMP1 teams har implementerede ændringen før testdagen. I LMP2 kommer ændringerne først med til løbet. Men det er et fint tiltag der vil højne sikkerheden i regnvejr, som Le Mans næppe kan sige sig fri for på et eller andet tidspunkt i løbet af de 24 timer.

Eksterne links
- youtube.com
Pole Position Lap 1990 Le Mans - Blundell Nissan R90CK
- motorsport.com Billeder fra teknisk kontrol
- tunein.com Radio Le Mans via tunein.com
- autosport.com LMP rain light rule change from Le Mans after Kazuki Nakajima crash

Til sidens top


Man d. 8. juni 2015
På den sidste måned er der kommet flere nyheder, men løbet er også rykket nærmere. Vi er gået ind i selve Le Mans ugen. Radio Le Mans er begyndt at sende, og man er ved at indfinde sig i den specielle stemning der hersker omkring 24 timers løbet i Le Mans. Jeg ærgrer mig hvert år over, at jeg ikke er ved at pakke bilen og komme afsted. De seks ture vi har haft derned, har på hver deres måde været fantastiske. Man må dog også bare indrømme, at det er et lidt omstændigt projekt, og man faktisk ser det bedre i fjernsynet. Det ændrer dog ikke på, at jeg gerne vil afsted igen i fremtiden når det hele flasker sig. Når nu man er bundet til sofaen i hele den kommende weekend, har Motorsporten.dk lavet en fin oversigt over hvilke kanaler der sender hvornår. Det meste af løbet kan ses på enten TV2 eller EuroSport. Der er et link under denne opdatering, hvor detaljerne kan studeres nærmere.

Årets race bliver spændende, som jeg var lidt inde på for tre ugers tid siden, da jeg gennemgik startlisten. For en uge siden blev den officielle testdag afviklet. Det eneste andet tidspunkt udover i Le Mans ugen hvor de forskellige teams kan komme til at køre på banen. Derfor anvender de forskellige bilmærker forskellige reference baner, såfremt de ikke har så stor erfaring med Le Mans. Mange har igennem tiden anvendt den franske Paul Richard og derudover er der de klassiske WEC løb på Spa og Silverstone. Nissan er dog gået anerledes til værks, og har anvendt NCM Motorsport Park, Bowling Green, Kentucky, USA. Men i det hele taget er Nissan et spændende projekt. En frontmotoriseret bil som vi ikke har set lignende siden Panoz i starten af 2000'erne. Modsat Panoz'en trækker den dog på forhjulene. Det gør deres dækslid forskelligt fra konkurrenterne. Michelin som har udviklet dækkene til Nissan GT-R LM Nismo har fremhævet at forhjulene (de trækkende hjul) burde kunne klare 3 stints, mens baghjulene skulle kunne holde til 6 stints. Det er altså længe i Le Mans. Spørgsmålet er om vi ser at to kørere kommer til at dele bagdæk, således at man kun få nye fordæk med sig ud på et triple stint? Det må dog være en større risiko for punkteringer ved at køre dem så længe. Men det er altsammen strategi, og selvom deres omgangstider på ingen måde var prangende til testdagen (de var ca. 30 sek. efter de hurtigste), giver det alligevel en vis form for spænding i løbet, at strategien kan betyde så meget. Det er dét der er det fede ved at reglementet er så frit - det ville man altid f.eks. se i F1.

Testdagen kom og gik hurtigere end jeg havde forventet. Vejret var ustadigt, så man kan ikke lægge alt for meget de tider der blev sat. Alligevel giver det en nogenlunde rettesnor. Man kan sagtens konkludere at Porsche med 919 Hybrid har skruet en ufattelig hurtig racer sammen. Den hurtigste tid der blev sat på testdagen lød på 3:21.061 i Porsche 919 Hybrid #17. Her skal man huske at Toyotas pole tid fra 2014 var på 3:21.789. Den eneste anden racer der kom under 3:22 var Porsche 919 Hybrid #18. Men okay - pole tiden er jo mest prestige og avisforsider. Det vigtigste er jo hvordan stillingen er et døgns tid efter...
Det danske team Formula Racing gennemførte testdagen uden problemer, men er stadig på venteliste. Så der skal ske noget med to af de andre biler i klassen, f.eks. under ugens træning eller kvalifikation, før at de kommer betragtning til en startplads. Nu er alle bilerne jo ved banen, har i går og i dag fået foretaget tekniske kontrol på torvet i selve Le Mans by. Så det er nok ikke så sandsynligt at de kommer til start. Surt, for de har gjort meget for det, og jeg synes de har fortjent det. Men når ret skal være ret, har de fleste der stiller til start på Le Mans fortjent deres plads.

Den årlige spotterguide er også blevet frigivet. Det er ikke noget jeg tidligere har anvendt så meget, men jeg synes faktisk man får et super overblik over hele feltet på tre A4-sider, med visuel fremstilling af racerne, men ligeledes med komplimenterende informationer så som twitter-handles mv. Når man sidder i sofaen er det gode informationer at have ved hånden. Find linket under denne opdatering.

Jeg har tidligere delt min begejstring for Audi's Truth in 24 film. Nu har Michelin i samarbejde med Porsche lavet en lignende dokumentar film omkring Porsches tilbagevenden til Le Mans i 2014. Man følger teamet på Silverstone, Spa og naturligvis Le Mans. Filmen er ikke er så lang som Truth in 24 filmene, men den er lige så propagandistisk udformet - blot med et andet 'fortegn'. Men ser man udover det, er det virkelig flot lavet!

Eksterne links
- motorsporten.dk
TV-guide til danske kanaler
- 24h-lemans.com Resultatet fra testdagen
- spotterguides.com NISMO Spotter Guide - 2015 24 Heures du Mans
- youtube.com We Are Racers: Michelin x Porsche Le Mans full documentary

Til sidens top


Lør d. 16. maj 2015
Så sker der så småt lidt på Le Mans fronten. Efter hvad der synes som lang tid - mere end 300 dage er gået, og vi står overfor endnu et race, der løber af stablen on en lille måneds tid. Kampen mellem Porsche, Audi og Toyota er dog allerede så småt startet - i WEC (World Endurance Championship). Her har Audi taget sig kærligt af de to første afdelinger på hhv. Silverstone og Spa Francorchamps, men det har været med udfordrerne fra Porsche og Toyota lige efter. Porsche vurderer jeg umiddelbart er tættere på end Toyota, og der har allerede nu været nogle spændende dueller. Dog har begge løb dog kun være af 6 timers varighed, hvilket jo kun er 25% af Le Mans distancen. Så meget kan ske.

Nissan deltager jo også, men de har haft store problemer her i den indledende fase, så ingen kender deres reelle styrke. Jeg er spændt på det hele, da de jo kører med frontmotor - det er ikke sket i prototypeklassen siden Panoz, og det endte jo aldrig helt godt. De nåede i hvert fald ikke øverste trin på skamlen. Men det er jo også mere end 10 år siden. Japanerne plejer jo også at gøre tingene grundigt, så vi må se hvad der sker.

Den officelle startliste er endvidere blevet frigivet, og i lighed med sidste år, har jeg lavet et kort run-down og bemærkelsesværdige vogne og/eller kører lineup.

  • #1 - Toyota TS040 Hybrid
    Audi og Toyota har byttet startnumre siden sidste år. Af ukendte årsager har Audi valgt at vende tilbage til #7, #8, #9 som de tidligere har haft så stor succes med. Men det betyder at det præstigefyldte #1 måtte overlades til konkurrenten. #1 køres i år af Davidson/Buemi/Nakajima. En stærk trio hvis bilen holder. Nakajima er flyttet til denne bil efter tidligere at have dannet par med Wurz og Sarrazin.
  • #2 - Toyota TS040 Hybrid
    Wurz og Sarrazin har fået nyt selskab i form af Mike Conway - umiddelbart et relativt ubeskrævet blad i Le Mans sammenhæng (han kørte første gang i 2014 i LMP2), men han har en ret pudsig hjelm-bemalig - se evt. her
  • #7 - Audi R18 E-tron Quattro
    Audis top-mandskab og sidste års vindere der sammen har 3 titler under bæltet - i hhv. 2011, 2012 og 2014.
  • #8 - Audi R18 E-tron Quattro
    'Resterne' af Tom Kristensens crew. Kristensen er skiftet med Oliver Jarvis som deler Audi'en med Lucas Di Grassi og Loic Duval.
  • #9 - Audi R18 E-tron Quattro
    Umiddelbart den på papiret svagest besatte Audi, men sidder man i en R18 E-tron Quattro bør man ikke umiddelbart afskrives.
  • #12 - Rebellion R-One - AER
    Et spændende kørerlineup, med bl.a. Prost (hans søn) og Heidfeld. Bilen kan dog nok ikke stille noget op i mod de store fabrikker når det kommer til fart.
  • #17 - Porsche 919 Hybrid
    Porsche har vist skræmmende hurtighed og holdbarhed i årets første WEC løb. Det bliver hårdere for Audi at forsvare titlen i år. Efter 'prøveåret' sidete år hvor Porsche 'kun' stillede til start med to biler, er der 'full assult' i år, med tre stk. Bernhard, Webber og Hartley virker som et stærkt setup. Aiello/Ortelli/McNish er fortsat de sidste der har vundet den store klasse for Porsche, og det ligger tilbage i 1998.
  • #18 - Porsche 919 Hybrid
    Dumas/Jani/Lieb er et stærkt lineup. De er sluttet 2'er lige bag Audi i sæsonens to første WEC løb, og har nok masser af blod på tanden for at tage den største sejr i sæsonen.
  • #19 - Porsche 919 Hybrid
    Hülkenberg/Bamber/Tandy er nok ikke Porsches top-lineup. Men Hülkenbergs deltagelse er lidt interessant, da han jo kører Formel 1 for Force India samtidig. Imponerende at det kan gå op, og flot af Force India at de giver ham fri til Le Mans.
  • #21 - Nissan GT-R LM Nismo
    Nissan er tilbage på Le Mans for første gang siden R391'ere i 1999. Den var dog ikke så succesfuld som R390'eren i 1998, som John Nielsen kørte til en 5. plads. #21'eren består af Matsuda/Shulzhitskiy/Ordonez. Det er nok bilen der er mere interessant end kørerne i dette tilfælde.
  • #22 - Nissan GT-R LM Nismo
    Ticknell/Krumm/Buncombe er Nissans andet kort i kampen mod de andre fabrikker. Michael Krumm er efterhånden blevet 45 år, men har kørt Super GT i Japan for Nissan siden 1998. Han deltog i øvrigt med John Nielsen i 1998, da R390'eren blev nr. 5 - det var hans første Le Mans. I år er hans 7. deltagelse.
  • #23 - Nissan GT-R LM Nismo
    Pla/Mardenborough/Chilton er en lidt sjov kombination. Olivier Pla har været fast bestanddel af LMP2 siden 2008, og det bliver spændende hvad han kan med et fabriks-team. Max Chilton kørte to fulde sæsoner i Formel 1 for Marussia i 2013 og 2014, men hvad han kan i langdistance racing er ukendt.
  • #30 - Ligier JS P2 - HPD
    Den danske programmør af 'Ruby on Rails' frameworket Heinemeier Hansson's LMP2'er, som han deler med amerikaneren Scott og englænderen Dalziel. Spændende hvad de kan i den klasse.
  • #73 - Chevrolet Corvette C7.R
    Jan Magnussens bil - jeg forestiller mig en omgang 'fandenivoldsk' racing. Men Corvetterne får nok hård kamp fra fabriks Porsche 991'erne.
  • #74 - Chevrolet Corvette C7.R
    Magnussens søsterbil, hvor Jans gamle medkører Oliver Gavin er de erfarne kræfter.
  • #91 - Porsche 911 RSR
    Danskeren Michael Christensen er blevet fabrikskører for Porsche, og deler på Le Mans bilen med erfarne Jörg Bergmeister og Richard Lietz.
  • #95 - Aston Martin Vantage V8
    "Danskerbilen" - Marco Sørensen/Christoffer Nygaard/Nicki Thiim er årets danske bidrag i Aston Martin. GTE Pro klassen bliver virkelig interessant med danske briller.
  • #50 - Chevrolet Corvette C7.R
    I GTE Am er der også dansk deltagelse da Kristian Poulsen deler bil med de to italienere Roda og Ruberti.
  • #60 - Ferrari 458 Italia
    VENTELISTE: Det helt danske team Formula Racing er nr. 2 på ventelisten til deltalse. Jeg håber virkelig at Johnny Laursen/Mikkel Mac Jensen/Christina Nielsen får chancen på den støreste scene, men tiden begynder at blive knap, og de må sætte deres lid til konkurrenters fejl eller uheld før en billet til racet er inden for rækkevidde.

Eksterne links
- 24h-lemans.com
Entry list of the Le Mans 24 Hours

Til sidens top


Lør d. 28. juni 2014
Nu er vi jo i gang med den lange ventetid til næste års race, og i den forbindelse blev jeg inspireret af en kommentar Jens Winther Jr. havde under TV2's dækning af årets store begivenhed. Nemlig det faktum, at Audi har lavet nogle flotte og gratis dokumentarfilm (truthin24.com) om flere af deres Le Mans deltagelser. To stk. er det blevet til indtil videre fra hhv. 2008 (hvor Tom K. vandt sin 8. sejr) og fra 2011 (hvor årets vindere - Fässler/Lotterer/Treluyer tog deres første sejr).

Man skal måske huske på, at det jo på sin vis er lidt Audi propagandistisk udformet, men ikke desto mindre synes jeg det giver et rigtig godt kig 'behind the scenes'.

Eksterne links
- youtube.com
Truth in 24 I (Le Mans 2008)
- itunes.apple.com Truth in 24 I (Le Mans 2008)
- youtube.com Truth in 24 II - Every Second Counts (Le Mans 2011)
- itunes.apple.com Truth in 24 II - Every Second Counts (Le Mans 2011)

Til sidens top


 

© Copyright 2001-2024 ▫ Alt materiale, billeder såvel som tekst, på LEMANSarea.dk er beskyttet af Copyright.