Optakt til Le Mans 2014 (Den 82. udgave af 24
Heures du Mans)
Søn d. 15. juni 2014
Så fik ét af de mest dramatiske Le Mans løb længe sin afslutning og vinder. Der var voldsomt mange kampe i alle klasser, og der blev leveret godt race og god
underholdning i mange timer. Som nævnt satte jeg min lid til Toyota (LMP1-H bilen med den suverænt fedeste motorlyd), og det gik da også glimrende med #7 et
langt stykke hen ad vejen. Men raceren var netop ikke 112% i orden, og en brænd i ledningsnettet satte den ud af spillet. Hverken Porsche eller Audi var
forskånet for problemer. Begge tilbageværende Audier, efter det store crash hvor Audi #3 udgik og også Toyota #8 var impliceret, måtte bruge omkring 20 minutter
i pitten på at få udskiftet defekte turboladere. Porsche så ud til at kunne true Audi efter deres turbo-problemer, men i de sidste timer mistede også Porsche
trækkraft og hold længe i pit. Det kunne have været Porsches store tilbagekomst efter 16 års fravær, men i stedet blev det (igen) til en Audi triumf. Kun Peugeot
formåede i 2009 at flytte dem fra tronen. Ellers har Audi vundet hvert eneste løb siden 2000. Her tillader jeg mig at tælle 2003 med, da Bentley Speed 8'eren
reelt var en marketingsbeslutning fra VAG (som ejer Bentley). Bentley brandet havde brug for promotion, og Speed 8'eren var nærmest en Audi R8 med tag.
Det gik godt for de fleste deltagende danskere. De blev til podieplaceringer i både LMP1 og GTE-AM klasserne (sidstnævnte med klassesejr). Kristensen/Di Grassi/Gene endte som nr.
2. Et flot resultat, og Tom vedligeholder rekorden om at han enten slutter på podiet eller udgår. Han har nu deltaget 18 gange og vundet de 9. Men 50% er da i
grunden også meget godt :)
Nu starter det hele forfra. Ventetiden. Næste års løb ligger langt ude i fremtiden, det er dét der er så facinerende. Le Mans vindes for ét år ad gangen. Og
jeg håber da inderligt at Toyota ikke har mistet troen og motivationen selvom det var sidste år i deres forventlige 3-års plan (deltagelse i 2012-2014).
For næste år kommer et andet japansk bilmærke med en fabriksindsats. Nissan bekendtgjorde i maj at de returnerer til Le Mans i LMP1-klassen (hvor de sidst
deltog i 1997-1999). Så er der lige pludselig 4 bilmærker der kæmper om det. Der mangler stadig lidt før vi er oppe på de 6 fabriksteams (Audi, BMW, Mercedes,
Nissan, Panoz og Toyota) der deltog i 1999, men de tre vi så i år gav os al dem kamp vi kunne ønske os og mere til...
Eksterne links
- autosport.com → Nissan launches 2015 LMP1
- 24h-lemans.com → Provisional Classification - Race
Fre d. 13. juni 2014
Endnu et par dramatiske kvalifikationssessions blev afviklet i går, hvor det røde flag samt de nye 'slow zones' blev anvendt flittigt. Det endte skidt
for bl.a. Aston Martin #99, som ikke kommer til at stille stil start i morgendagens løb pga. bilens ringe forfatning.
Der var dog også positive nyheder. Audi #1 med Kristensen/Di Grassi/Duval var blevet genopbygget på basis af en ny monocoque fra en testbil, efter Duvals
meget voldsomme crash i går. Duval har det efter omstændighederne godt, men er ikke clearet til race. Han er derfor blevet erstattet med den rutinerede
spanier Marc Gené. Han har tidligere kørt for både Peugeot og Audi. Han har 7 Le Mans starter på CV'et, er udgået 2 gange, og er ellers andrig sluttet
dårligere end nr. 5 - nr. 1 (2009), nr. 2 (2008), nr.3 (2013), nr. 4 (2011) og nr. 5 (2012). Tom Kristensen udtalte at Duvals navn bliver på bilen af respekt,
mens Genés er blevet tilføjet. Der er derfor 4 navne på bilen, men kun 3 kørere som normalt. Det aktuelle kørerlineup for løbet bliver derfor Kristensen/Di Grassi/Gené.
På grund af de mange afkørsler blev kvalifikationen desværre ikke så spændende som den kunne have været. Da banen blev rigtig hurtig i den sidste halve time,
var der etalberet en 'slow zone', der bevirkede at ingen hurtigere tider kunne sættes. Men der blev dog alligevel rykket lidt rundt på grid-placeringerne ift.
i går. Toyota fik sat sig på pole position, og fjernede derfor en ren Porsche front. Det er første gang siden 1999 at Toyota har pole på Le Mans, hvor de tilgengæld
havde hele forreste startrække, med Toyota GT-One #1 (Martin Brundle) som 1'er og Toyota GT-One #2 (Thierry Boutsen) som 2'er. Pole tiden dengang var 3:29.930.
I år er tiden 3:21.789, hvilket er omkring 9 sekunder hurtigere, på trods af at der er lavet ekstra chikaner efter Dunlop broen, krav om smallere dæk, og meget
lavere benzin forbrug. Det er ganske enkelt imponerende.
Jeg er spændt på at se hvordan det går for Tom Kristensen og Audi #1. Har de fået justeret alt som det skal være ift. genopbygningen af bilen? Man må jo næsten
tro, at de er lidt bagud på dén front. De var jo også sidst af alle LMP1-H biler - ca. 4 sekunder fra pole tiden. Men Audi har jo overrasket før, og det kan helt
sikkert ske igen. Sker det ikke, kan jeg nok ikke sige mig fri for at unde Toyota den samlede sejr. De har virkelig vist viljen, men det er aldrig lykkedes.
De er på Le Mans for 8. gang, og har ind til nu fire 2. pladser (1992, 1994, 1999 og, 2013) som deres bedste resultat.
Men vi må se - det er dét, der er så facinerende. Meget kan ske på 24 timer. Herunder er resultatet for LMP1:
- #7 Toyota: 3:21.789
- #14 Porsche: 3:22.146
- #8 Toyota: 3:22.523410
- #20 Porsche: 3:22.908
- #3 Audi: 3:23.271
- #2 Audi: 3:24.276
- #1 Audi: 3:25.814
- #12 Rebellion: 3:29.763
- #13 Rebellion: 3:31.608
Eksterne links
- 24h-lemans.com → Qualifying practice combined
Tors d. 12. juni 2014
Der var højdramatik i både den frie træning og første kvalifikationsession i går. Intet mindre en 4 røde flag blev det til, hvor alt race blev indstillet
for at banearbejdere kunne rydde op efter diverse uhed. Mest voldsomt gik det ud over det danske håb i LMP1-H, Tom Kristensens Audi R18 E-tron Quattro #1,
med franskmanden Loic Duval bag rettet. Hvad der skete er fortsat uklart, da der ikke er opsat alle TV-kameraer langs den offentlige del af banen. Loic Duval
blev straks fragtet til banens Medical Center og herefter til et nærliggende hospital, hvor han efter sigende skulle være sluppet med blå mærker og diverse
hudafskrabninger. Imponerende!
Derudover blev der jo også kørt kvalifikation, og alle biler fra de fire topteams i hhv. LMP1-H og LMP1-L endte i par:
- #20 Porsche: 3:23.157
- #14 Porsche: 3:23.928
- #7 Toyota: 3:25.313
- #8 Toyota: 3:25.410
- #2 Audi: 3:26.388
- #3 Audi: 3:26.445
- #13 Rebellion: 3:33.117
- #12 Rebellion: 3:34.922
Det bliver spændende at se i aften om magtbalancen kan rykkes, eller om Porsche bliver siddende på pole position.
Eksterne links
- autoblog.com → Audi R18 suffers huge crash
- 24h-lemans.com → Qualifying practice 1
Ons d. 11. juni 2014
Hermed listes sendeplanen for dette års Le Mans, hvis ikke man er så priviligeret, at være tilskuer på Circuit de la Sarthe. I lighed med de sidste
15 år eller mere, er det TV2 der i Danmark står for de centrale dele af public service transmissionen. EuroSport og EuroSport2 sender dog også mere eller mindre
hele løbet incl. kvalifikation onsdag og torsdag aften samt warm up og racet med klassiske biler lørdag morgen. Hvor man bedst ser det, kommer an på modtageforhold
og temperament.
Husk at løbet starter kl. 15:00. Bilerne begynder typisk at rulle ud på deres installationsomgang 7-8 minutter i tre, hvorefter den flyvende start sætter det hele
i gang når klokken rammer præcis hel.
Nedenstående oversigt er opstillet ud fra dage, og herefter i kronologisk orden, alt efter hvem der starter transmissionen tidligst.
Onsdag
EuroSport2: 18:00-20:00
EuroSport: 21:35-00:00
Torsdag
EuroSport2: 19:00-21:00
EuroSport: 21:30-00:00
Lørdag-Søndag
EuroSport: 08:45-10:45, 14:15-16:30, 18:30-23:30, 00:30-08:30, 8:45-15:15
EuroSport2: 16:30-18:30, 23:30-00:30
TV2: 14:00-18:00, 18:25-19:00, 19:45-23:30, 02:25-04:55, 05:45-08:15, 10:00-12:00, 12:10-15:55
Eksterne links
- tvtid.tv2.dk → TV2's tv guide
Søn d. 8. juni 2014
Ja - jeg ved såmen ikke om det rigtig er en nyhed mere, men jeg vil blot kommentere kort på sidste søndags testdag på Le Mans. Den ligger
jo i grunden ret sent - tæt på løbet. I 'gamle dage' lå den gerne i midten af maj, hvilket efterlod fabrikkerne lidt længere tid til at foretage
eventuelle justeringer før løbet. Nu er der blot 2 uger. Men sådan er vilkårene, og de er jo ens for alle.
Nu er det jo ikke nødvendigvis speed alle går efter. Der kan være mange forskellige forhold der prioriteres fra de forskellige teams, f.eks. at
alle kørere får tid i bilen, om man har styr på forskellige setups til regn- og tørvejr, hvordan performer de nye power units (motorer, el-motorer og batterier) mv.
Det er dog værd at bemærke at Toyota satte både Audi og Porsche til vægs. 0,8 sekund var der imellem hurtigste tid fra Toyota og Audi - i Toyotas favør!
Det bliver spændende. Toyota har jo en lang tradition for at levere konkurrencedygtige racere til Le Mans, men de er endnu ikke kommet fra den franske by
med en overordnet sejr:
- 1992-1994: Stillede op med modellerne 92C-V, 93C-V (modelkode TS010) og 94C-V.
- 1998-1999: Stillede op med modellen GT-One (modelkode TS020).
- 2012-2013: Stillede op med modellen TS030 Hybrid.
- 2014: Stiller op med modellen TS040 Hybrid.
Det er muligt at Audi blot har testet andre ting og har set stort på at Toyota har sat sig øverst på testdagens resultattavler, men der er også den
mulighed, at marketingsafdelingen har fået for meget snor og er gået i selvsving med at lave semi-provokerende videoer om Porsches tilbagevenden til
Le Mans efter 16 års fravær. Om ikke andet er videoen godt lavet - dét skal de ha' - drengene fra Ingolstadt.
Eksterne links
- 24h-lemans.com → Test practice classification
- Youtube.com → Race car on the road - "Welcome back"
Tirs d. 3. juni 2014
Jeg faldt lige over en artikel fra AutoSport.com vedr. mindre ændringer ved banen forud for løbet. Der arbejdes jo hele tiden på at forbedre
sikkerheden og specielt set i lyset af sidste års løb, hvor Allan Simonsen på tragisk vis mistede livet i Tertre Rouge svinget, der leder ud på
Mulsanne langsiden, blot 10 minutter inde i løbet. Her er der naturligvis sat ind! Barrieren er flyttet frem foran træerne og ekstra dækbarrierer
er sat op. Lad os ikke håbe de ikke kommer i brug...
En anden ændring er noget mindre, men lader til at have høj indflydelse på kommende overhalinger. De meget flade curbs ved Ford-chikanerne er blevet
gjort højere og med en ruflet profil. Tidligere har disse curbs været for høje til at biler fra LMP-klasserne kunne forcere dem, mens biler fra GT-klasserne
har klaret dette uden problemer. GT-bilerne har derfor haft bedre udgangshastighed fra Ford-chikanen og ville LMP-biler har ikke kunnet overhale dem før
Dunlop chikanen, hvor der oftests er ganske trafikkeret - på alle tider af døgnet. Det bliver spændende at se hvor stor en indvirkning sådan en lille ændring
kan have på løbet.
Jeg begyndte også at granske den officielle startliste, og jeg har lige noteret mig et par vogne og kørerlineups, som man bør være opmærksom på:
- #1 - Audi R18 E-tron Quattro
Tom Kristensens bil med hvilken den 10. sejr jagtes. Nu er han suverænt ældste mand efter at McNish har stoppet karrieren og er skiftet med Lucas Di Grassi.
- #2 - Audi R18 E-tron Quattro
Vinderne fra 2011 og 2012: Fässler/Lotterer/Treluyer. Utrolig hurtig trio - hold øje med dem.
- #3 - Audi R18 E-tron Quattro
"Outsider Audien" - Ikke specielt kendte kørere i langdistance-racing, men sidder man i Audi R18, er man automatisk i topstriden.
- #7 - Toyota TS040 Hybrid
Hvis Toyotaerne er 112% i orden, er Wurz/Sarrazin/Nakajima et hurtigt og erfarent hold af chauffører.
- #8 - Toyota TS040 Hybrid
Davidson/LaPierre/Buemi har ligeledes flere race med top-teams under bæltet.
- #12 - Rebellion Toyota R-One
Et spændende kørerlineup, med bl.a. Prost (hans søn) og Heidfeld. Bilen kan dog nok ikke stille noget op i mod de store fabrikker når det kommer til fart.
- #14 - Porsche 919 Hybrid
Porsches tilbagevenden til Le Mans i kongeklassen efter 16 års fravær. Om Dumas/Jani/Lieb kan gentage Aiello/Ortelli/McNish's succes fra 1998 må vi se...
- #20 - Porsche 919 Hybrid
Porsches på papiret stærkeste kørerlineup: Bernhard/Webber/Hartley. Webber skal i hvert fald gøre det bedre end hans tidligere deltagelser (1998-1999 med Mercedes - DNF og DNS blev resultaterne).
- #58 - Ferrari 458 Italia
Den gamle franske landsholdsmålmand i fodbold Fabien Barthez deltager i sit første Le Mans. Noget af et skift i karriere - han vandt VM med Frankrig på hjemmebane i 1998.
- #67 - Porsche 911 GT3 RSR
Gamle Eric Helary, som vandt Le Mans i 1993 i første forsøg med Peugeot 905 er tilbage på Le Mans.
- #71 - Ferrari 458 Italia
Olivier Baretta der ejede Le Mans' GTS-klasse med Oreca Chrysler Viper GTS-R i 1999-2000 samt GT1-klassen med Corvette i 2004-2006 (hvor han delte bil med Jan Magnussen) kører i år Ferrari.
- #73 - Chevrolet Corvette C7.R
Jan Magnussens bil - jeg forestiller mig en omgang 'fandenivoldsk' racing.
- #74 - Chevrolet Corvette C7.R
Magnussens søsterbil, hvor Jans gamle medkører Oliver Gavin er de erfarne kræfter.
- #75 - Porsche 911 GT3 RSR
Emmanuel Collard kørte i de legendariske Toyota GT-One i 1998-1999, og har en lang historie med Pescarolo på Le Mans - en skam de ikke længere deltager. Henri fortjente en sejr som teamchef efter 33 individuelle deltagelser og 4 sejre som kører.
- #77 - Porsche 911 RSR
Så går der ellers Hollywood i den. Skuespilleren Patrick Depsey stiller til start i sit tredje Le Mans.
- #91 - Porsche 911 RSR
Jörg Bergmeister har en lang historie med Flying Lizard Motorsports, men det er aldrig blevet til topplaceringer. I år danner han par med Porsche Team Manthey.
- #95 - Aston Martin Vantage V8
"Danskerbilen" - Poulsen/Heinemeier-Hansson/Thiim (hans søn) skal prøve at ryste sidste års tragedie af sig.
- #97 - Aston Martin Vantage V8
Darren Turner er vetaran i Le Mans. Sammen med bl.a. den tidligere F1 kører Bruno Senna skal Astons farver forsvares.
- #98 - Aston Martin Vantage V8
Christoffer Nygaard har fået prominent selskab i Pedro Lamy (tidligere F1-kører og dybt involveret i Peugeots Le Mans indsats i årene 2007-2011).
Eksterne links
- autosport.com → Drivers welcome safety changes to Le Mans track
- 24h-lemans.com → Entry list of the Le Mans 24 Hours
Man d. 2. juni 2014
Årets løb er snart over os. Ikke mere end 12 dage er der til start.
Det er ingen hemmelighed, at der er sket store ændringer på reglementsfronten. Det hele handler nu om brændstoføkonomi - præcis som det er
tilfældet i Formel 1 anno 2014. Det kan give nogle spændende nye udfordinger, og måske ryste lidt op i det tidligere styrkeforhold.
Der er flere forskellige teknologier at anvende og de tre store deltagere i LMP1-klassen; Audi, Porsche og Toyota, har alle valgt at gå
forskellige veje, med forskellige former for hybrid teknologi, brændstof-typer og antal cylindre. Det bliver spændende at se hvem der får mest ud af det.
For at give et hurtigt overblik og gøre de komplekse regler lidt mere spiselige for publikum, har Le Mans arrangøren ACO lavet 12 små film
af hver 4-5 minutter varighed, som forklarer hvert område lidt mere i detaljer; f.eks. omkring brændstof, dæk, motorer og hybrid systemer mv.
Mens vi venter på de første træningssessioner om lidt over en uge, er det en fin opvarmning :)
Husk i øvrigt også Radio Le Mans som starter med at sende fra næste mandag - det er altid hyggeligt at høre fra John Hindhaugh, Paul Truswell og
alle de andre passionerede værter. Radiostationen findes på 91,2 FM i området omkring banen, men kan heldigvis også streames online.
Eksterne links
- 24h-inside.com → Le Mans a technological challenge - watch in video
- tunein.com → Radio Le Mans
|